mag een werkgever mijn uren korten na jaar ziek zijn?

vorig jaar ben ik ziek geworden
vanaf maart was ik thuis ivm de corona ik was risico factor
in mei vorig jaar ben ik inverband met hartfalen ziekgemeld
vanaf october steeds gebeld met de zaak om weer uren te gaan opbouwen
maar steeds wordt ik afgewimpeld nee teveel risico
nu ben ik sinds maart weer begonnen 6 uurtjes per week
maar wordt ik in mei toch gekort
mag dit en kan dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
tinus1969
3 jaar geleden
Wat voor uren wil je werkgever korten? Vakantie? ADV? Anders?
MarBet
3 jaar geleden
Door wie wordt je afgewimpeld? Ik neem aan dat je in contact staat met bedrijfsarts en die op basis van je klachten aangeeft hoeveel en wat voor werk je kunt uitvoeren? Volgt de werkgever dit advies dan niet?
In antwoord op je vraag, het is vrij normaal dat je na 1 jaar gekort wordt op inkomen. Maar je werkgever heeft wel een inspanningsplicht. Er moet een reïntegratieplan zijn en je werkgever moet meewerken aan je reïntegratie.

Antwoorden (1)

Dit heeft waarschijnlijk met je CAO te maken.
Een werkgever is verplicht om een zieke medewerker minimaal 70% van het bruto salaris uit te betalen. Dit percentage geldt gedurende het 1e en het 2e jaar van ziekte. In veel CAO's zijn hierover aanvullende afspraken opgenomen. Deze afspraken houden vaak in dat gedurende het 1e jaar van ziekte een hoger percentage wordt betaald, vaak is dit percentage 100%. Maar in de meeste CAO's gaat de loondoorbetaling in het 2e jaar van ziekte naar 70% van het bruto salaris, dus het wettelijk minimum.
Waarschijnlijk werkte jij, voordat je ziek werd, meer dan 6 uur per week (het aantal uren dat je weer bent begonnen). Dan ben je de overige uren nog steeds ziek en ga je voor dat deel, volgens de afspraken in de CAO, naar 70% van jouw bruto salaris.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Dit antwoord gaat salariskorting. Maar de vraagsteller wordt gekort in uren.