Geen enkele toets is hetzelfde en elke hogeschool gebruikt weer een andere. Daarom is het belangrijk om eerst wat onderzoek te doen en te googelen op de naam van de hogeschool waar je die toets gaat doen, gecombineerd met 21+ toets. Vaak word je dan verwezen naar een brochure met daarin onder andere de onderdelen van de toets.

Ook wordt de inhoud van de vaak aangepast aan de opleiding die je wilt gaan volgen. Dus pas als jij de inhoud van de onderdelen van de toets kent kun jij je daarop gaan voorbereiden. Dan kun je op die vakken oefentesten en -examens gaan maken. Ook daar staan op de site van de betreffende hogeschool vaak al tips voor gegeven.

Maar als dit niet wordt aangegeven of als je extra oefeningen wilt doen, kijk dan of er bij de 21+ toets die jij wilt gaan maken een onderdeel zit als Nederlands, Engels of wiskunde. Als dat zo is, dan kan je het beste er een aantal havo-oefenexamens bij pakken. De vragen en antwoorden van deze examens zijn online gratis beschikbaar. Kijk welk examen aansluit op welk onderdeel van de 21+ test en maak zo’n examen gewoon eens. Zo kom je erachter hoe je er voor staat.
Amadea