Wat is het verschil tussen "totaal onttrekingen" en "beschikbare kasmiddelen aan het eind van de maand"?

Als je een startende ondernemer bent, heb je te maken met nieuwe begrippen. Voorbeeld hiervan is:
"totaal onttrekkingen" en "beschikbare kasmiddelen aan het eind van de maand". Wat betekenen deze begrippen?
Is het mogelijk om dit aan de hand van een voorbeeld uit te leggen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een onttrekking is een privé-uitgave van een zakelijke rekening. Je hebt immers (ook) als ondernemer geld nodig om in je levensonderhoud te voorzien. Als je dat geld 'uit je zaak' haalt, is dat een onttrekking.
De beschikbare kasmiddelen aan het einde van de maand is de hoeveelheid contant geld (cash) die je op het einde van de maand nog hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Plus Er verdwijnen goederen (of geld) naar de eigenaar voor privé gebruik, waar de onderneming niets voor terug krijgt. Het eind-vermogen is door deze onttrekkingen ten onrechte verlaagd.