Als je facturen krijgt voor een product wat je hebt afgenomen, maar de tenaamstelling op de factuur is niet correct, dien je dan te betalen?

Een bedrijf waar ik eerder zaken mee heb gedaan stuurt de stichting waar ik voor werk een factuur. Ik koppel terug dat ik deze factuur wel wil betalen, maar dat de tenaamstelling niet klopt. Zij gebruiken een tenaamstelling van vorig jaar, maar de stichtingsnaam is dit jaar notarieel gewijzigd. Het betreft een kleine wijziging, maar ik wil graag dat facturen goed in de boeken komen.

Ik heb nu al meerdere keren aangegeven de factuur te willen betalen, maar dat ik graag een factuur wil ontvangen met daarop de juiste(!) stichtingsnaam. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar het bedrijf geeft aan "niet mijn mails te willen lezen en er op in te willen gaan". Sterker nog, ze dreigen/gaan nu de hoogst mogelijke incassokosten rekenen. Gelukkig heb ik alle correspondentie tussen mij en het bedrijf op papier (mails) staan.

Ik heb mij tot de directeur gewend, die zijn administratie niet wil afvallen en zegt 'het zeer te betreuren dat ik niet wil betalen'. Herhaaldelijk heb ik nu aangegeven dat ik wel wil betalen (zwart op wit in de mailings!), maar niet een factuur die op een verkeerde naam staat van een stichting die niet meer bestaat.
Samengevat: inhoud factuur klopt, tenaamstelling niet en het bedrijf zegt: wij rekenen incasso kosten en je moet gewoon betalen. Als je betaald hebt, kijken we wel verder naar je mails en zullen de zaken rechtzetten als dat nodig is.

- Hoe zal de rechter dit beoordelen, mocht het tot een rechtszaak komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, de tenaamstelling is zeker relevant! Bij bijv. BTW aangifte moet de tenaamstelling op de factuur corresponderen met het bedrijf zoals deze ingeschreven is bij de KvK. De belastingdienst kijkt daar naar. Factureren aan een in naam inmiddels niet meer bestaande stichting, is natuurlijk niet correct. Uiteraard is uw vraag legitiem om een factuur te verlangen met een juiste tenaamstelling van het bedrijf waar u zaken mee doet. Als u helder heeft aangegeven in de correspondentie, wel te willen betalen, maar dan met een factuur op de correcte bedrijfssnaam, laat het zich raden dat de rechter u in het gelijk gaat stellen. Wellicht wil het bedrijf graag van u als klant af, aangezien een wijziging van de bedrijfsnaam op de factuur een kleine moeite is. Als een bedrijf dat te veel moeite vindt en wel haar energie steekt in het uit handen geven aan een incassobureau, is dit bedrijf wel een beetje de weg kwijt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100