Als je facturen krijgt voor een product wat je hebt afgenomen, maar de tenaamstelling op de factuur is niet correct, dien je dan te betalen?

Een bedrijf waar ik eerder zaken mee heb gedaan stuurt de stichting waar ik voor werk een factuur. Ik koppel terug dat ik deze factuur wel wil betalen, maar dat de tenaamstelling niet klopt. Zij gebruiken een tenaamstelling van vorig jaar, maar de stichtingsnaam is dit jaar notarieel gewijzigd. Het betreft een kleine wijziging, maar ik wil graag dat facturen goed in de boeken komen.

Ik heb nu al meerdere keren aangegeven de factuur te willen betalen, maar dat ik graag een factuur wil ontvangen met daarop de juiste(!) stichtingsnaam. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar het bedrijf geeft aan "niet mijn mails te willen lezen en er op in te willen gaan". Sterker nog, ze dreigen/gaan nu de hoogst mogelijke incassokosten rekenen. Gelukkig heb ik alle correspondentie tussen mij en het bedrijf op papier (mails) staan.

Ik heb mij tot de directeur gewend, die zijn administratie niet wil afvallen en zegt 'het zeer te betreuren dat ik niet wil betalen'. Herhaaldelijk heb ik nu aangegeven dat ik wel wil betalen (zwart op wit in de mailings!), maar niet een factuur die op een verkeerde naam staat van een stichting die niet meer bestaat.
Samengevat: inhoud factuur klopt, tenaamstelling niet en het bedrijf zegt: wij rekenen incasso kosten en je moet gewoon betalen. Als je betaald hebt, kijken we wel verder naar je mails en zullen de zaken rechtzetten als dat nodig is.

- Hoe zal de rechter dit beoordelen, mocht het tot een rechtszaak komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K
bamibal
8 jaar geleden
Klopte de naam nog wel toen het product werd besteld?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat gaat er dan in de boeken toch niet de oude naam van de stichting.
Gevoelsmatig heb ik iets van hier heb je weer een boekhouder die zijn eigen boeken niet snapt. Ben je nu niet in staat om de factuur te verwerken? ik zou geen reden kunnen bedenken maar ja ik ben geen boekhouder.
Geef nu eens de reden waarom de factuur niet goed in de boeken komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat bamibal de juiste vraag stelt.
jc54
8 jaar geleden
Jij (of jouw stichting) heeft het product afgenomen en geaccepteerd, daarom zal je moeten betalen. Of er nu Jansen of Pietersen boven de factuur staat maakt geen verschil.
Dit is mijn uitspraak, en daar moet je het mee doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik begrijp wordt er hier gefactureerd aan een rechtspersoon (Stichting). Dan moet een bedrijf wel factureren aan de juiste stichting, dus ook in naam. Ook de belastingdienst kijkt hier naar. Klopt de tenaamstelling niet en je vordert wel BTW terug, kan dat problemen geven.
paulus811
8 jaar geleden
Helemaal met Mike hierboven eens. En ook snap ik de halsstarrigheid van de leverancier niet. Het is een kleine moeite om een creditnota en nieuwe nota met de juiste naam te sturen, desnoods in 1 envelop.

Antwoorden (1)

Ja, de tenaamstelling is zeker relevant! Bij bijv. BTW aangifte moet de tenaamstelling op de factuur corresponderen met het bedrijf zoals deze ingeschreven is bij de KvK. De belastingdienst kijkt daar naar. Factureren aan een in naam inmiddels niet meer bestaande stichting, is natuurlijk niet correct.

Uiteraard is uw vraag legitiem om een factuur te verlangen met een juiste tenaamstelling van het bedrijf waar u zaken mee doet. Als u helder heeft aangegeven in de correspondentie, wel te willen betalen, maar dan met een factuur op de correcte bedrijfssnaam, laat het zich raden dat de rechter u in het gelijk gaat stellen.

Wellicht wil het bedrijf graag van u als klant af, aangezien een wijziging van de bedrijfsnaam op de factuur een kleine moeite is. Als een bedrijf dat te veel moeite vindt en wel haar energie steekt in het uit handen geven aan een incassobureau, is dit bedrijf wel een beetje de weg kwijt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Dit kan allemaal wel waar zijn, maar door het product te accepteren, ga je wel een verplichting aan. Dus betalen, en daarna administratieve rompslomp aanpassen.
Computoon
8 jaar geleden
Nee. Eerst een correcte factuur, eerder niet betalen. Een factuur die niet aan de juiste partij is gericht, is fiscaal niet acceptabel. Een nieuwe maken, is overigens wel meer moeite dan het ogenschijnlijk lijkt, althans bij grote bedrijven (nieuw klantnummer aanmaken omdat stamgegevens gewijzigd zijn, evt. nieuw KvK-uittreksel opvragen ter controle, order opnieuw invoeren, creditnota maken voor de factuur die foutief te naam was gesteld. Kleine bedrijven plakken wel een's een etiket over de foute naw-gegevens en sturen 'm vervolgens opnieuw. Minder juist maar wel praktisch.