Wat is de betekenis van de naam ISO?

We hebben een ISO certificaat ontvangen! Nou vraag ik me toch wat dit is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een ISO (Internatinal Standard Organisation)9000 certificaat is een internationaal managementsysteem dat je als directie toelaat alle processen in je onderneming in kaart te brengen , te monitoren en te verbeteren. De nieuwe norm ISO9000 versie 2000(vroeger ISO 9001-9002-9003) legt vooral de nadruk op het verbeteren van je processen. Iso was vooral populair in de jaren 90 omdat de klanten de toeleveranciers verplichtten het ISO 9000 certificaat te bezitten. Dit gebeurt door externe auditors..(LLOYDS, veritas enz. enz;) De historiek van de ISO normen ligt al in de jaren 1940-45 toen elke leverancier voor het leger moest voldoen aan de MIL (militaire specificaties) , later omgezet in AQAP(Allied Quality Appllications Procedures) Conclusie : een iso nomr geeft aan dat je aan kwlaiteit werkt en dat ook kunt staven aan de hand van de registraties. Het moet wel hernieuwd worden elke drie jaar.En dat kost weer geld en moeite. Intern :een paar weken .extern audit à 800 euro per dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry : correctie AQAP staat voor Allied quality assurance publications en werd tot voor een paar jaar in het leger gehanteerd ipv de iso normen.Daarom waren de eerst auditors van ISO bijna allen gepensioneerde kolonels die in de privé gingen werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die Patrick weet ook alles hè!

Andere antwoorden (3)

International Standardisation Organisation
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ISO is eigenlijk IOS, maar dit gaf wat problemen (alsof ISO voor de IT'er al niet verwarring genoeg brengt), het staat voor:
International Organisation for Standardisation. Voor meer informatie hierover, zie bron
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het certificaat is een bewijs dat je bedrijf op papier in staat zou moeten zijn om kwaliteit te kunnen leveren. Het zegt niets over de kwaliteit die je werkelijk levert aan je klanten, maar meer iets over je administratieve organisatie.