Kun je een firma in gebreke stellen op basis van de snelheid van reacties?

Eind februari jl. heb ik een leverancier van belettering (voor op mijn ramen) benaderd voor een offerte hiervoor. Hier heb ik al vrij snel een telefoontje van ontvangen en daarop volgend een offerte. Dit was binnen 3 dagen geregeld. Vervolgens heb ik binnen 3 werkdagen akkoord gegeven voor de voorlopige offerte en verzocht hen een ontwerp te maken voor de belettering. Uiteindelijk duurde het 10 dagen en heb ik zelf maar eens contact opgenomen hoe het ervoor stond. Hierbij gaf de firma aan dat ze er wel mee bezig waren, maar dingen onduidelijk waren. Maar toch hadden ze niet de moeite genomen hierover contact met mij op te nemen.

Vorige week dinsdag is ein-de-lijk een ontwerp eruit gekomen waarop ik goedkeuring heb verleend en heb gevraagd aan het beletteringsbedrijf om tot een afspraak te komen dit te gaan plaatsen in mijn massagepraktijk ruimte (essentieel omdat ik op dat moment geen klanten kan behandelen). Sinds vorige week dinsdag is het dus wederom stil rondom de firma. Er is geen contact meer geweest na mijn goedkeuring, ook niet dat ze mijn goedkeuring hebben ontvangen of wat dan ook, of om een datum af te spreken.

Nu wil ik nog 1 e-mail sturen dat ik het vervelend vind dat ze niet communiceren en binnen 2 dagen een reactie verwacht waarin er een datum word afgesproken om de belettering te plaatsen. Nu vraag ik me af of ik ze dus, in gebreke kan stellen op de niet-uitgevoerde opdracht en of zij mij de DTP kosten kunnen berekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het je bedoeling is om als dat bedrijf niet reageert je een ander bedrijf wilt kunnen zoeken. Het is daarom een goed idee om een e-mail te sturen waarin je aangeeft dat je niet tevreden bent. Twee dagen is wel erg kort maak er 3 werkdagen van. Krijg je daarop nog geen reactie dan zou je ze nog een laatste keer weer 3 dagen kunnen geven om te reageren. Hoor je dan nog niets dan kun je de opdracht intrekken.

Je dient ze in een - bij voorkeur aangetekende brief met bericht van ontvangst - een redelijke termijn, zeg 14 dagen, te geven zodat ze alsnog de werkzaamheden kunnen uitvoeren. De wet zegt namelijk dat je daarvoor een redelijke termijn moet stellen. In die brief die je zowel aangetekend als per gewone post verstuurt, zeg je dat bij gebreke van nakoming door het bedrijf je de opdracht als beëindigd beschouwt en daarom ook niets zult betalen. Daarbij geef je ook aan dat je vindt dat je vanwege hun slechte communiceren en niet reageren er niet op vertrouwt dat met hen goede zaken kunnen worden gedaan.

Misschien dat ze dan toch nog reageren en jullie tot zaken kunnen komen en anders heb je genoeg gedaan om met een ander bedrijf in zee te kunnen gaan en te voorkomen dat de eerste opdrachtgever je alsnog kosten in rekening gaat brengen.
Maar ik zou beginnen om toch gewoon nog eens te bellen met de directeur van het bedrijf en de reden te horen waarom alles niet loopt zoals het zou moeten gaan en is afgesproken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad de bedoeling wanneer reactie uitblijft, dat ik de opdracht aan een andere firma ga geven, die wel zich kan houden aan afspraken. Ik hoop natuurlijk dat ze het nog steeds willen uitvoeren, maar ik vind niet dat ik als klant de leverancier achter de broek moet aan zitten.
Ik wil in elk geval mailen eerst dat ik ontevreden ben over de communicatie en reactietermijn. Overigens vind ik 2 dagen zelf erg redelijk; dat is ook de termijn dat mijn klanten een reactie van mij mogen verwachten.
Ceeve
11 jaar geleden
Je kunt wel vinden dat je als klant niet achter de leverancier aan moet zitten, maar mijn ervaring is dat je dat juist wel moet doen en zeker als je niet meer tevreden bent en eigenlijk toch van dit bedrijf af wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die twee dagen moet je dus niet in laten gaan op vrijdagmiddag. Vandaar dat men het hier heeft over twee (of drie) WERKdagen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Firma heb ik maandagavond gemaild nog, gisteren hebben ze een afspraak met me gemaakt en volgende week dinsdag worden de goederen alsnog geleverd / belettering aangebracht. Dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

In gebreke stellen kan alleen als je bij het aangaan van de overeenkomst uitdrukkelijk een termijn hebt afgesproken waarbinnen de werkzaamheden worden uitgevoerd. Als je nu de overeenkomst wil annuleren kan de ondernemer de tot nu toe gemaakte kosten in rekening brengen.
Probeer in redelijkheid met het bedrijf te overleggen en een afspraak te maken.