Hoe moet ik me herstellen nadat ik iemand anders voor me heb laten bellen onder mijn naam?

Ik weet niet echt of ik mijn vraag goed geformuleerd heb, maar mijn probleem is: ik heb mijn moeder naar mijn werk laten bellen onder mijn naam, omdat ik bang was om te bellen (ik weet ook niet waarom). Dit was dus een hele grote fout want mijn teamleider had gelijk door dat ik het niet was. Hij werd best wel boos en bleef steeds doorgaan over het feit dat dit echt heel raar was en dat ik dit in het vervolg echt niet meer kon doen. Dat snap ik en in het vervolg zal ik het ook niet meer doen (ik heb vandaag wel van mijn fouten geleerd). Alleen moet ik volgende week weer met hem samenwerken en weet ik niet hoe ik me dan moet gedragen. Ik schaam me kapot, maar kan mijn fout nu niet meer terug draaien. Het hele team weet het waarschijnlijk ook al, want informatie gaat snel rond. Wat kan ik doen om deze situatie minder ongemakkelijk te maken? En wat moet ik doen als hij (mijn teamleider) er over begint?

een jaar geleden
1.3K
Pieterke
een jaar geleden
Het beste is om hem toch eerlijk te vertellen dat je bang was om zelf te bellen. Vertel hem dan ook waarom je zo bang was om te bellen. Ik denk ook dat je het beste er zelf over kunt beginnen en bied dan ook je excuus aan.
Ritsuka
een jaar geleden
Eerlijk zeggen dat je belangst hebt.
tinus1969
een jaar geleden
Uit jezelf je excuses aanbieden en daarna gewoon je werk doen.
Cryofiel
een jaar geleden
Excuses aanbieden. Zo te lezen zullen dat oprechte excuses zijn, dus dat komt goed.

Het maakt daarbij niet uit als je teamleider merkt dat jij je heel ongemakkelijk voelt. Sterker nog, dat is zelfs in jouw voordeel.

En hij kan best nog zijn boosheid laten blijken als dit weer ter sprake komt. Realiseer je dat dat heel begrijpelijk is.

Misschien helpt het om deze achtergrond te lezen over het maken van excuses:
https://www.debatrix.com/nl/2023/03/wat-jij-kunt-leren-van-de-nepexcuses-van-heineken/
Lees vooral het stukje "Hoe dan wel", onderaan die pagina.

Antwoorden (2)

Gewoon hem even apart nemen, nogmaals je excuses aanbieden en vertellen dat je het griezelig vond om hem te bellen. Dat komt ook écht vaker voor hoor - het IS ook eng om je ziek te melden, vrij te vragen of op een andere manier iets voor jezelf te moeten vragen aan je "meerdere". Ik denk ook dat je nog vrij jong bent?
Waarschijnlijk is je teameider zijn boosheid allang weer kwijt volgende week, en als het goed is vertelde hij het echt niet verder door - dat zou niet zo erg netjes zijn. Maar ook als dat wel zo is: jij hebt een fout gemaakt, je verontschuldigde je, en dan zou je weer samen door moeten kunnen. Botsingen, mensen die dingen niet goed doen, of jij als "ondergeschikte", of hij als teamleider: het gebeurt echt voortdurend, en mensen kunnen dan ook echt wel weer samenwerken.
Als hij erover door blijft gaan, boos blijft - dan is dat ZIJN probleem, jij hebt er dan alles aan gedaan wat je kon om jouw eigen fout recht te zetten
een jaar geleden
Het belangrijkste is om eerst te begrijpen waarom je iemand anders hebt laten bellen. Als je begrijpt waarom je dit hebt gedaan, kun je een plan maken om het in de toekomst te voorkomen. Probeer ook om je verontschuldigingen aan te bieden aan degene die je hebt misleid. Verder is het belangrijk om je te concentreren op het verbeteren van je communicatievaardigheden, zodat je in de toekomst beter kunt omgaan met situaties waarin je je ongemakkelijk voelt.
10 maanden geleden