Wanneer ben je bij een werkgever arbeidsongeschikt voor je "eigen functie" ?

Stel je werkt als chemisch analist al jaren lang zonder problemen,plotseling wordt er gereorganiseerd waarbij je functie als analist vervalt,je krijgt een andere functie aangeboden bv juridisch adviseur maar dit kun je niet aan je raakt ziek,wat is nu je "eigen functie" inzake arbeidsongeschiktheid, waarbij wordt bekeken in welke mate er sprake is van arbeidsongeschiktheid ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Wanneer je een andere functie "krijgt aangeboden" en je gaat daarmee akkoord, dan tekenen jullie beiden een wijziging arbeidsovereenkomst met daarin de nieuw functie.
Arbeidsongeschiktheid heeft vanaf dat moment betrekking op je nieuwe functie.
Alleen wordt er tegenwoordig bij arbeidsongeschiktheid niet meer zo gekeken naar de beperkingen binnen jouw eigen functie, maar naar wat je mogelijkheden nog zijn binnen het bedrijf waar je werkt, en het aanbod aan beschikbare taken.
Je takenpakket zou dus zomaar kunnen bestaan uit een scala aan uit andere functies gehaalde taken.

Wat vroeger arbeidsongeschiktheid heette wordt tegenwoordig meer beschouwt als functieongeschiktheid. Er wordt dus meer gekeken naar wat je nog wèl kan doen.

Toegevoegd na 1 uur:
Er wordt dus meer gekeken naar wat je nog wèl kan doen, binnen het bedrijf.
Pas als blijkt dat dáár geen oplossing ligt komt het UWV in beeld.
En ook die gaan steeds meer uit van functie-ongeschiktheid.