Ik wil graag weten of je met een hbo verpleegkundige opleiding ook mensen moet wassen?

Ben je als een hbo verpleegkundige te duur om mensen te wassen of klopt dat niet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
17.3K
Antoni
3 jaar geleden
Hier https://youchooz.nl/nl vind je veel informatie over banen in de zorg. Misschien heb je er iets aan.

Antwoorden (1)

Ja natuurlijk.

Als je HBO-verpleegkunde volgt, hoort mensen wassen ook bij de opleiding.
Als je een baan hebt als verpleegkundige op HBO-niveau, ligt het vooral aan de job of je mensen moet wassen.
Enkele voorbeelden:

Veel verpleegkundigen met een HBO-opleiding die ik ken, werken op de intensive care.
Mensen op de IC hebben bekwame zorg nodig. Helaas is deze groep vaak ook te ziek om zichzelf te wassen. Dan hoort dat ook bij je taak.

Je kunt ook gaan werken in de thuiszorg. De HBO’er heeft zeker meer verantwoordelijkheid. Denk aan infuus inbrengen, injecties, medicatie.
Maar ook daar kan het mis gaan. Stel dat een patiënt thuis woont en niet kan poepen. Jij gaat erheen omdat je meer kunt en mag. Je geeft de patiënt een klysma. De patiënt heeft een ongelukje. Dan zul je toch de bips moeten wassen.

Je werkt in een ziekenhuis. Jij bent degene met de HBO-opleiding. In de nacht heb je dienst. Er gebeurt wederom een ongelukje. Dan kun je ook niet wachten tot in de ochtend meer personeel komt.

Maar ga je aan de slag in een huisartsenpraktijk als ondersteuner (diabetes, astma....) kun je de dans ontspringen.

Dus, mensen wassen hoort er ook bij.
Het ligt uiteindelijk aan de job of de kans groot of klein is, of je daadwerkelijk mensen moet wassen.

Maar, alles went.
En de meeste mensen vinden het prima om bepaalde delen zelf te wassen (zowel met een waslap als onder de douche).