Kan ik met mijn mbo-diploma als biomedisch analist toegelaten worden op de opleiding geneeskunde?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Het zou theoretisch kunnen als je met een apart toelatingsexamen zou kunnen aantonen dat je de universitaire studie aankan. Je zou dan bijvoorbeeld door andere opleidingen en door werk en levenservaring het juiste niveau moeten hebben bereikt. De opleiding Geneeskunde is echter zo populair dat ik niet verwacht dat men dergelijke toelatingsexamens organiseert: er zijn immers voldoende studenten die wel aan de juiste vooropleidingseisen (bijvoorbeeld een afgeronde vwo-opleiding) voldoen. Het staat je vrij om bij een universiteit te informeren of je alsnog kan worden toegelaten. Hiervoor zal je dan wel heel gemotiveerd moeten zijn!

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Voor de opleiding geneeskunde aan de universiteit heb je als vooropleiding VWO of een HBO of WO studie nodig. MBO is niet voldoende.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Iemand die door werk, levenservaring of andere opleidingen eenzelfde niveau (als vwo, hbo of wo) heeft bereikt, zou misschien ook wel kunnen worden toegelaten. Hiervoor zou dan een apart toelatingsexamen moeten worden afgelegd. Makkelijk zal het voor de aankomende student niet zijn!
Inekez1
3 jaar geleden
@Antoni, dat kan niet bij geneeskunde. Zonder vereiste vooropleiding is een toets nodig om te kijken of het niveau voldoende is. Daarnaast is het verplicht om deelcertificaten te halen voor biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde op vwo-niveau. https://www.eur.nl/bachelor/geneeskunde/toelating
Antoni
3 jaar geleden
Toelatingsexamen of toets, hoe je het wil noemen maakt mij niet uit.
Inekez1
3 jaar geleden
Wat ik bedoel te zeggen is: alleen een toelatingsexamen is niet voldoende. Die deelcertificaten op vwo-niveau zijn verplicht. Daar zit denk ik het meeste werk (tijd) in om die te halen.
Antoni
3 jaar geleden
Kortom: het antwoord blijft eigenlijk gewoon 'Nee.'! Met de bochten waarin je je moet wringen om misschien alsnog te worden toegelaten, blijkt een mbo-diploma alléén simpelweg te weinig.