Kan na 3 HAVO en dan MBO naar HBO?

Ik zou graag na 3 HAVO naar MBO ICT gaan, en vervolgens HBO ICT doen. Moet ik dan de hele MBO studie afmaken of kan ik na 1 of 2 jaar doorstromen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je eerst de Havo hebt afgemaakt kun je vaak wel vrijstellingen krijgen op een MBO4 opleiding. Nu staat jouw staat van dienst (overgangsbewijs naar havo 4 moet je wel hebben dus) gelijk aan een vmboT diploma dus krijg je geen voordeeltjes. Dus je moet de hele MBO doorlopen. Je kunt bij sommige opleidingen op het HBO wel voordeeltjes van een gelijke MBO opleiding hebben maar dat ligt echt aan de HBO instelling. Ik ben van mening dat een havo diploma niet per se meer waard is omdat je dan al een diploma hebt. Een mbo diploma is tegenwoordig meer waard omdat je dan al een beroepsopleiding hebt itt alleen maar de voorbereiding van de havo. En een overgangsbewijs naar havo 4 staat gewoon gelijk aan een vmboT diploma. Het gaat wel sneller als je eerst je havo afmaakt en dan hbo gaat doen maar als je blijft zitten maakt het weer niets uit. Je moet wel zeker weten dat je een MBO4 opleiding gaat afmaken maar anders heb je echt niets (geen startkwalificatie) wat je wel zou hebben met een havo diploma.

Heb je een overgangsbewijs van havo-3 naar havo-4 dan kun je op het mbo een niveau-4 opleiding volgen. Ik heb echter nergens kunnen vinden op internet dat je tussentijds van een mbo- naar een hbo-opleiding kunt overstappen. Wel zijn er mbo-opleidingen waar je tijdens je laatste mbo-jaar al een of enkele onderdelen van een daarbij horende hbo-opleiding kunt volgen, zodat je die later niet alsnog hoeft te doen en de totale studieduur op het hbo kan worden bekort. Ik zou kiezen voor de kortste weg: eerst havo, dan hbo. Dan heb je in ieder geval al een diploma.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100