Kan ik onder mijn arbeidsvoorwaarden uit als ik deze getekend heb?

Ik heb een aantal sollicitatiegesprekken gevoerd en met succes!Morgen moet ik op gesprek komen bij mijn nieuwe werkgever "A" om de arbeidsvoorwaarden te tekenen.

Alleen woensdag heb ik ook een gesprek bij een andere werkgever "B". Stel dat de arbeidsvoorwaarden bij die werkgever beter zijn kan ik dan nog wel onder dat andere contract uit?

Ik neem aan dat ik een maand proeftijd heb en binnen die tijd kun je afzien. Welke consequenties kan ik ondervinden in mijn situatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

je moet nooit de huid verkopen eer je de beer geschoten hebt. Zeg gewoon eerlijk tegen de eerste werkgever A dat je as woensdag ook nog een gesprek hebt met werkgever B en dat je woensdag pas een beslissing kan maken. Vertel niet dat de arbeidsvoorwaarden het belangrijkste zijn maar dat je ook vooral kijkt of het bedrijf wel bij je past. Twee sollicitatiegesprekken in deze tijd is iets om zuinig op te zijn, verpest het niet zo dat je uiteindelijk bij geen van beide werkgevers wordt aangenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad een luxeprobleem en daarom juist vervelend, want voor mij 10 anderen. Daarom zoek ik het antwoord op mijn vragen en niet een mening. Maar toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ergens begint kan je in de proeftijd altijd zonder opgaaf van reden weg. Maar bedenkt wel wat voor betrouwbare eerlijke indruk dat maakt. Als ik dat daar als potentiële nieuwe werkgever achter zou komen dan moet je wel verdomt goed zijn, zou ik er eventueel over willen denken om je te houden, want een dergelijk onbetrouwbaar sujet zou ik niet graag als personeel willen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dan een antwoord op je vraag: Ja, je kan het contract bij A tekenen en ook nog eens het contract bij B tekenen en dan kan je ook nog van beide contracten af, zeker als het contract pas na woensdag in zou gaan! Je trapt alleen ontzettend je eigen glazen in, want wie weet heb jij die werkgevers in de nabije toekomst nog nodig (maar goed, dat is weer een mening...)! Tot slot wens ik je nog veel succes bij beide sollicitaties!
Ten eerste: de proeftijd moet schriftelijk worden overeengekomen. Dus deze begint niet voor je handtekening onder de arbeidsovereenkomst staat.
Ten tweede: de proeftijd begint op het moment dat je daadwerkelijk begint te werken. Zou in de arbeidsovereenkomst staan, dat hij begint op 15 maart en je begint al te werken op 10 maart dan begint de proeftijd ook op 10 maart en duurt deze tot 10 april.

Niet gaan werken bij de werkgever terwijl je hebt toegezegd voor hem te willen gaan werken (de ondertekening is slechts een bevestiging van die overeenkomst) is een vorm van contractbreuk. Ik zou er als werkgever niet blij mee zijn, want het hele wervings- en selectietraject is dan een kwestie van weggegooid geld geweest als je in het voorbereidende traject steeds de indruk hebt gewekt de baan wél graag te willen (anders zou je ook geen arbeidsovereenkomst mogen komen tekenen.) Maar waarschijnlijk zal werkgever A er niet veel meer woorden aan vuil maken dan wat lelijke woorden over de mentaliteit van de jeugd van tegenwoordig.

Je had beter kunnen zeggen, dat je ook in onderhandeling was met een andere, ook goede (:-) werkgever en (zeg) binnen een week de definitieve keuze wil maken.
Computoon