Een webshop naast loondienst. KVK & BTW nummer alleen als de 1225 uren worden bereikt?

Hallo,

Ik ben doe een studie web development en weet dus al het één en het ander van het opzetten van een webshop.

Nu ben ik mij gaan richten in het starten van een webonderneming naast mijn studie.
Hiervoor moet ik een KVK nummer aanvragen.

Alleen de producten die ik bij dealers of distributies weghaal moeten Belastingaftrekbaar wezen omdat dit producten zijn met minimale marge/omzet.
Hier heb ik een BTW nummer voor nodig maar ik lees dat je daar alleen voor in aanmerking komt voor een BTW nummer als je de gestelde uren criteria van 1225 uur kunt volmaken in jou onderneming.

Ik ben van plan elke avond door de week zo'n 2 uur te spenderen aan mijn webshop. maar dan zijn die 1225 uur natuurlijk niet haalbaar.

Ik moet mijn prioriteiten stellen voor mijn studie en wil naast mijn studie een smal inkomens strookje genereren door middel van een webshop.

Hoe werkt dit en wat wordt mij geadviseerd?

Met vriendelijk groet,

Rick

Toegevoegd na 2 minuten:
p.s Ik heb spelfouten geconstateerd exuses hiervoor.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Die urengrens geldt voor de inkomstenbelasting. Als je voor de IB aangemerkt wilt worden als ondernemer, waarbij je dus een VAR-WUO (winst uit onderneming) hebt en gebruik kunt maken van bepaalde belastingvoordelen die gelden voor ondernemers (bijv. zelfstandigenaftrek) dan moet je aan die urennorm voldoen en wordt er gekeken naar hoe zelfstandig je werkzaamheden zijn, of je ondernemersrisico loopt, hoeveel tijd je aan je onderneming besteedt ten opzichte van eventuele andere werkzaamheden (in loondienst, meestal), het aantal opdrachtgevers per jaar, of je reclame maakt en die hele mikmak.

Maar ook als je voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer wordt aangemerkt, kun je nog steeds ondernemer zijn voor de BTW. Dit kan ook gelden voor een freelancer, bijvoorbeeld. Als je zelfstandig een beroep of bedrijf uitoefent en je werkzaamheden zijn niet vrijgesteld van BYW (zoals bepaalde werkzaamheden in de zorg) dan ben je al heel snel ondernemer voor de BTW en moet je dus een BTW-nummer aanvragen. Zie de site van de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_btw

Een KVK-inschrijving is verplicht voor iedereen die op welke wijze dan ook wil ondernemen, dus dat moet je sowieso doen. Overigens kent de Belastingdienst wel een kleine ondernemersregeling voor de BTW. Dat houdt in dat als je in een jaar minder dan 1345 euro aan BTW verschuldigd bent, je geen BTW hoeft te betalen. Als je verwacht ook de komende jaren niet boven dit bedrag uit te komen, kun je zelfs een ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen. Je hoeft dan ook geen BTW-aangifte meer te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Inschrijving bij de kvk is verplicht als je meer dan 1 klant hebt of denkt te krijgen. Als je voor slechts 1 klant werkt is het dus niet verplicht.