Hebben leraren geheimhoudingsplicht?

Stel een leraar komt door puur toeval erachter dat een leerling relatieproblemen/autisme/psychologische stoornis/ouderproblemen of iets dergelijks heeft. Mag die leraar dit delen op bijv. Facebook of met andere leraren/medeleerlingen?

Heeft een leraar een beroepsgeheim hierin?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het delen van andermans problemen op de social media, is zowiezo al not done, en als leraar zijnde helemaal niet. Maar aangezien het niet in de wet staat, zou het in theorie kunnen. Alleen een ‘vertrouwens persoon’ of schoolpsygoloog mag niks los laten want dat is "rodelen"!

Het beste antwoord

Een leraar heeft geen wettelijke geheimhoudingsplicht. Dat geldt alleen voor (para)medici, notarissen, advocaten, politiebeamten, tolken, priesters en bepaalde ambtenaren.

Het is wèl waarschijnlijk dat de school voor wie de leraar werkt, eisen stelt op dit gebied. Die school (en de leerling) mag verwachten dat een leraar op passende wijze met vertrouwelijke informatie omgaat.

Het is logisch en passend dat een leraar dit bijvoorbeeld met andere leraren bespreekt, aangezien die ook met de betreffende leerling te maken hebben en dit duidelijk te maken heeft met het algemene presteren op school.

Het delen van dergelijke informatie met medeleerlingen is een heel ander verhaal, het lijkt me voor de hand liggend dat dat alleen gebeurt met uitdrukkelijke toestemming of zelfs op uitdrukkelijk verzoek van de betreffende leerling. Het plaatsen op Facebook lijkt mij ongepast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het delen van andermans problemen op de social media, is zowiezo al not done, en als leraar zijnde helemaal niet. Maar aangezien het niet in de wet staat, zou het in theorie kunnen. Alleen een 'vertrouwens persoon' of schoolpsygoloog mag niks los laten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de leraar denk dat hetgeen hij/zij opmerkt een signaal kan zijn van problemen van de leerling (nu of later) of problemen voor de schoolprestaties dan moet de leraar dit doorgeven aan de mentor van de leerling. Verder dient de leraar dit met niemand te delen.

Die mentor krijgt van alle leraren zulke berichten over alle leerlingen en kan dan dus kijken of het echt zorgelijk lijkt. En kan dan dus ook een gesprek aangaan met de leerling en diens ouders/verzorgers. Daar kan dan gesproken worden over oplossingen en eventuele mogelijkheden om hulp aan te bieden vanuit de school of van buitenaf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht je van mening zijn dat een leraar buiten zijn / haar boekje gaat dan kun je dit tegen die leraar zeggen. Als dat niet helpt tegen een conrector of de rector.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij vermoeden van huiselijk geweld / kindermishandeling moet de leraar contact opnemen met anderen volgens een meldcode (zie bron)