Hoe pak ik weer de draad op na lange tijd niet meer te hebben gestudeerd?

Ik heb door omstandigheden sinds 2007, dus al ruim 4 jaar niet meer kunnen studeren, ik wil nu graag weer beginnen door eerst thuis (aan een instelling kan ik nog niet) voor mezelf wat te gaan studeren bijv. boeken bestuderen of schrijven etc. maar ik merk dat ik daar best veel moeite mee heb, ik kan me niet concentreren en het lijkt me heel lastig om er een begin aan te maken, maar ik wil het wel graag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Concentratie heeft vaak ook met discipline te maken. Je hoort weleens van schrijvers, dat hun boek maar niet afkomt. De enige manier is dan, om het heel gedisciplineerd aan te pakken. Ze maken een planning, en inspiratie of niet; ze gaan gewoon aan het werk, en het boek komt ook af. Maak een rooster. B.v. van maandag tot vrijdag studeer je van 2 tot 5 's middags. Zet je mobiel uit, en zeg ook tegen theedrinkende buren, dat je 's middags studeert. Dan krijg je een studie-ritme. Je wilt het erg graag zeg je, dus je moet er dan wat voor over hebben. Helemaal mooi is het, als je een aparte werkplek creeert voor je studie. Daar staan ook je boeken, en je andere studiespullen. Want achter de computer lokt het internet, (en vooral goeievraag.nl ;-) Het zal in het begin best moeilijk zijn, maar je zult je steeds beter kunnen concentreren, vooral omdat studeren ook leuk is, als je eenmaal begonnen bent. Hoe meer je te weten komt, hoe interessanter het allemaal wordt. Veel succes!

naar de bieb gaan en beetje rond neuzen miss dat het dan wat meer terug komt

Zou je niet kunnen proberen deelcertificaten te halen? Ik weet niet precies hoe dat allemaal in zn werk gaat, maar kan me zo voorstellen dat je bijv wat cursussen kan doen en dan thuis kunt studeren. Je kan dan rustig aan beginnen met 1 vak of cursus en lukt het niet, kan je altijd weer stoppen toch?

Gewoon telkens wat gaan lezen, schrijven, kijken, etc. Je moet je hersenen weer een beetje trainen, ook die hebben al een tijd niet meer geleerd. Als je vanzelf weer in dat ritme komt, gaat alles na een tijdje een stuk makkelijker. Leer wat je leuk vind, maak je er niet teveel zorgen om.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100