Mag je als eigen baas van een bedrijf bij een ander in loondienst?

Iemand die in het bezit is van een eigen bedrijf, en hier ook eigenaar (of mede-eigenaar van is) mag die zonder ingewikkelde stappen, bij een ander bedrijf tijdelijk in loondienst voor bijvoorbeeld een half jaar?

Toegevoegd na 4 minuten:
Het gaat niet specifiek om hetzelfde werk. Dus bijvoorbeeld als iemand als eigen bedrijf schilder is, maar in loondienst gaat in de winter als tomatenplukker (om maar wat te noemen).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja, het mag. De wet verbiedt dat nergens. Wat andere noemen zijn inderdaad zaken om over na te denken, maar die verhinderen het niet.
Een bijkomend voordeel is dat je door loondienst wat WW-rechten kan opbouwen, zodat je een tijdje een uitkering kan krijgen.
In de bijgaande link van de overheid staat dat goed in grote lijnen uitgelegd. In specifieke situaties kan het ingewikkelder worden, dus vraag het vooraf na bij het UWV.
Als je tijdens die uitkering weer inkomsten krijgt als zzp-er kan je de uitkering stopzetten en als je binnen een bepaalde periode als zzp-er weer zonder werk komt, kan je het restant van de uitkering hervatten.
Wal moet je als je een WW-uitkering krijgt altijd beschikbaar zijn voor werk, dus ook solliciteren, dat staat ook op die site van de link.
Werk, inkomen en uitkering kunnen op deeltijd betrekking hebben, ook dat staat uitgelegd op die site: bijvoorbeeld dat je na een baan voor 36 uur per week een baan voor 12 uur per week vindt en dan voor die 24 uur die er tussen zit nog een tijd WW kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord en vooral je bron als aanvulling.

Andere antwoorden (2)

Ja waarom niet ! Vaak wordt gekozen niet voor in loondienst maar als zz'p of freelancer . MAAR gewoon in loondienst kan ook . Maar je betaald mogelijk te veel aan premies enz waar je geen voordelen aan hebt raadpleeg daar een goede belasting man voor . Succes .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Wel in de gaten houden dat je blijft voldoen aan de eisen voor een ondernemer om fiscale aardigheidjes als de zelfstandigenaftrek in stand te laten blijven voor je bedrijf (urencriterium en meer uren in je bedrijf steken dan aan het werken in loondienst). Tomatenplukker vind ik een wat ongelukkig voorbeeld, dat gebeurt niet altijd in loondienst, net zo min als bijv. het bezorgen van kranten. Blijf wel gelijktijdig werken voor je bedrijf. Het roept vragen op wanneer je wel kosten maakt waar geen enkele omzet tegenover staat.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is ook een ongelukkig voorbeeld, ik kon zo snel niets anders bedenken haha. Ik heb het nu over iemand met een hoveniersbedrijf, en daar is in de winter weinig werk in. Dus bijvoorbeeld dat die gaat werken in de winter in een magazijn als heftruckchauffeur of als orderpicker. Maar in dit laatste geval zal een groot bedrijf iemand niet aannemen als zzp'er of freelancer. Vandaar mijn vraag of zo iemand dan bijvoorbeeld 2-3 maanden 40 uur in de week zou mogen werken in een magazijn en dan in loondienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil je wel bedanken voor je duidelijke antwoord.
Computoon
9 jaar geleden
Om recht te blijven houden op de zelfstandigenaftrek moet minstens 1225 uur voor het eigen bedrijf worden gewerkt en moet er meer voor het eigen bedrijf worden gewerkt dan in de bijbaan. Ik denk dat goed bekeken moet worden hoe dat allemaal gerealiseerd kan worden. Verder kunnen speciale verzekeringen voor ondernemers nog eisen stellen. (Stel dat iemand een bakkerij heeft en daarnaast in loondienst werkt bij een bedrijf met hoog 'risicoprofiel'. Daar kan een arbeidsongeschiktheidsverzekering wellicht voorwaarden aan verbinden). Maar in principe kan het dus. Het omgekeerde kan namelijk ook: iemand die grotendeels in loondienst werkt en erbij 'handelt'. Er zijn wel werkgevers die willen dat dit gemeldwordt vanwege het 'verbod op nenevenwerkzaamheden'.