Kan je van 4 havo naar 4 vwo?

Ik heb een vraag ik zit nu in mavo 4. Ik vind het allemaal best wel makkelijk maar ik toch eerst me mavo diploma te gaan halen voor dat ik hoger wou. Is het mogelijk om van 4 havo (waar ik heen mag als ik me eindexamen 4mavo heb gehaald) door te stromen in het midden van het jaar naar 4 vwo. Ik weet dat bij ons op school je ook in de kerst je naar een hoger of lager niveau kan maar ik weet niet of deze situatie mee telt. Ik wil dit doen omdat het me een heel jaar schilt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
Utrecht
3 jaar geleden
Ik denk dat het toch goed is enige zorg te hebben over het niveau. Tenzij je de afgelopen 3 jaren met allemaal 8+ hebt gehaald op alle overgangsrapporten.
Er is echt een verschil in niveau (snelheid, diepte, zelfstandigheid) tussen mavo, havo en vwo.
Maar overleg het eens met je decaan/studiebegeleider.
Inekez1
3 jaar geleden
Het is sowieso per school verschillend wat mogelijk is m.b.t tussentijds doorstromen naar een hoger niveau. Als het mogelijk is om van havo4 naar vwo4 te gaan halverwege het jaar, wordt altijd alsnog per persoon gekeken of dat kan en mag en verstandig is. Daarbij zijn niet alleen de resultaten van het eerste trimester havo4 van belang, maar ook de cijfers die de leerling in havo3 haalde. Ik kan me voorstellen dat voor leerlingen die van de mavo komen, men eerst een jaar lang wil zien of het havo-niveau wel haalbaar is, zowel qua werktempo, zelfstandig leren als het niveau (het snel genoeg begrijpen van uitleg in tekst of van de docent). En dat geldt dan voor alle vakken, dus ook voor Nederlands. In vwo4 zul je met bovenstaande tekst absoluut geen voldoende scoren voor het vak Nederlands. Ik tel al 10 fouten in die paar zinnen!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het afbreukrisico is er groot, nog los van het feit of het mag. Ik zou kiezen voor de optie Havo en dan VWO volgen. Een jaar is niets op een mensenleven en het staat juist sterk op je C,V. (doorzettingsvermogen).
criseyde
3 jaar geleden
Dat je 4 havo makkelijk vindt, zegt niets, omdat dat veelal dezelfde stof is die je op de mavo al gehad hebt, althans dat was bij mij het geval. Ik heb ook mavo, havo, vwo gedaan en zowel 4 havo als 5 vwo waren voor mij vooral herhalingen van wat ik eerder al gehad had. Ik had gelukkig een paar vakken gewisseld, zodat ik nog wel een uitdaging had.

Antwoorden (1)

Het kan. Er bestaat geen wettelijke regeling voor de overgang van havo naar vwo. Scholen mogen wél zelf eisen stellen. De medezeggenschapsraad praat wel mee over de toelatingsregels op de school. Veel scholen hanteren een gemiddeld eindcijfer van minimaal een 6,8 voor de examenvakken. Andere mogelijke regels zijn:

- een positief advies van de vakdocenten.
- een gemiddeld cijfer van minimaal 6,8 voor Nederlands, Engels en Wiskunde.
- een intake-gesprek en motivatiebrief.
- een aanvullende toets voor een extra vak dat in vwo-5 onderdeel uitmaakt van het onderwijsprogramma, maar de leerling op het havo niet heeft gevolgd.

Maar onderschat het niet, vwo is echt iets anders dan mavo (of havo).