Kan ik met Verpleegkunde Niveau 4 een Huisarts opleiding doen ? Zo ja Hoe?

Ik ben een jongen van 16 jaar oud en ik doe een opleiding genaamd Verpleegkunde Niveau 4. Ik heb deze opleiding gekozen omdat dit een brede opleiding in de zorg is. Nu is mijn vraag of ik met die opleiding ook een Huisarts kan worden? Zo ja hoe en wat moet ik precies er voor doen? of is dat niet mogelijk en moet ik een totaal andere opleiding doen? Graag zo diep mogelijk uitleg!

Met vriendelijke Groet,

Funburb

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

De huisartsenopleiding is alleen toegankelijk voor artsen. Je moet dus minimaal de 6-jarige studie geneeskunde hebben afgerond.

In jouw geval geldt dus als je huisarts wilt worden, dat je na het behalen van je MBO-diploma een HBO-opleiding moet doen, of alsnog je VWO diploma met exacte vakken moet behalen, en daarna moet proberen om ingeloot te worden voor geneeskunde aan de universiteit. Met een HBO-propedeuse (eerste jaar HBO) of zelfs met een compleet HBO-diploma word je niet automatisch toegelaten tot deze studie, omdat er vakkeneisen gelden. Ook voor VWOers geldt dat zij alleen toegelaten worden als ze natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie hebben gevolgd. Als je dus via een andere route (zoals via het HBO) naar de universiteit wilt, zul je ervoor moeten zorgen dat jouw kennis van deze vakken voldoende is. Je zou dat bijvoorbeeld kunnen doen door staatsexamens op VWO-niveau te halen.

Daarnaast is geneeskunde een lotingsstudie. Je zou dus een lange weg af moeten leggen, zonder dat je de zekerheid hebt dat je daadwerkelijk tot de opleiding wordt toegelaten. Na 6 jaar universiteit (reken op een jaartje uitloop, dus 7 jaar) moet je een opleidingsplaats vinden als huisarts. De voortgezette opleiding tot huisarts duurt nog 3 jaar.

Het is dus niet een studie waarmee je gemakkelijk via lagere niveaus door kunt stromen naar de hogere. Je zou daarom kunnen overwegen om iets anders te kiezen. Als je na je MBO-verpleegkunde bijvoorbeeld je HBO-verpleegkunde zou behalen, kun je daarna de Masteropleiding advanced nursing practice volgen. Je bent dan verpleegkundig specialist, en werkt veel zelfstandiger dan een 'gewone' verpleegkundige. Je houdt dan zelf spreekuren, voert lichamelijk onderzoek uit, en je mag net als artsen ook medicatie voorschrijven. De nurse practitioner of verpleegkundig specialist wordt daarom ook wel de HBO-dokter genoemd.

Een andere opleiding waarmee je ook heel breed wordt opgeleid, en waarmee je zelfstandig patiënten ziet en taken van een arts overneemt, is de opleiding tot praktijkondersteuner. Dit is een post-HBO opleiding waarvoor je als MBO-verpleegkundige eerst een éénjarige vooropleiding moet volgen om op het juiste niveau te komen. Ook als praktijkondersteuner kun je aan de slag in de huisartsenpraktijk, en heb je een hele brede medische kennis.

In de bronnen hieronder vind je meer informatie over de beide genoemde opleidingen. Er zijn natuurlijk meer opties, maar ik heb me vooral gericht op de huisartsenpraktijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
waar slaan di links op hiermee word je geen huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt. Ik zeg ook: "Het is dus niet een studie waarmee je gemakkelijk via lagere niveaus door kunt stromen naar de hogere. Je zou daarom kunnen overwegen om iets anders te kiezen. .." Ik bied dus alternatieven aan voor iemand die vanuit een MBO4-opleiding graag als zelfstandig zorgverlener in de eerste lijn wil werken. Ik zeg dan ook nergens dat je met die opleidingen huisarts zou worden.
ronron1212
11 jaar geleden
ok lies12 snap hem

Andere antwoorden (1)

Je zult hiervoor naar het vwo moeten en daarna naar de universiteit. Daar kun je studeren voor huisarts.

Toegevoegd na 49 minuten:
http://www.ikwildokterworden.nl/vooropleiding
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 jaar hbo na deze studie is voldoende om toegelaten te worden tot de universiteit!
ronron1212
11 jaar geleden
http://www.ikwildokterworden.nl/vooropleiding
http://knmg.artsennet.nl/Opleiding-en-Registratie/opleiding/huisarts-2.htm lees dit hierboven even pelle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. Bij geneeskunde gelden eisen aan de vakken en aan het profiel. Je krijgt dus zéker niet automatisch toegang met een HBO-propedeuse. Zoals ik in mijn antwoord al aangeef, zelfs niet met een volledig HBO-diploma(!) Zelfs met een volledige verwante HBO-opleiding, zoals fysiotherapie of verpleegkunde, heb je nog altijd een hiaat in de verplichte vakken. Zoals in de 1e bron van Ron staat, even voor het gemak van de lezers:
"Bij tenminste een propedeuse opleiding van een HBO kom je niet automatisch in aanmerking voor de mogelijkheid om te loten voor de studie geneeskunde. Ook dan dien je vwo-deelcertificaten of universitair testimonia van de vier profielspecifieke vakken van het profiel Natuur & Gezondheid te behalen. Je volgt dan dezelfde procedure als VWO scholieren met een verkeerd profiel."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar Ronron zegt OOK niet dat je een bepaald vakkenpakket moet hebben op het VWO. Daar gaat het mij om. Hij is nog steeds niet volledig.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle het is in de links toch wel duidelijk het is in elk geval zoals jij reageert niet een hbo met welke vakken dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zegt Ron nergens dat hij helemaal volledig is. Je kunt echter wél met een VWO-diploma (en de juiste vakken) geneeskunde studeren, en in elk geval NIET met alleen en HBO-propedeuse. In elk geval ga ik die min compenseren, want die slaat nergens op.
ronron1212
11 jaar geleden
dank lies12