Is het mogelijk om vanuit MBO geneeskunde te studeren?

Ik wil hierna nog uiteraard HBO doen en mijn propedeuse halen. Ook nog tijdens mijn HBO opleiding deelcertificaten halen op de vakken die je op vwo niveau moet hebben. Is er een kans dat ik als alles lukt word toegelaten of is het een bijna onmogelijke wens omdat ik van het mbo kom?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Alles is mogelijk.
Maar het is bepaald niet makkelijk. De geneeskunde opleidingen in Nederland hebben allemaal een aparte toelatingsprocedure waarbij ze ruwweg tweederde van de mensen die zich aanmelden weigeren. Elke universiteit heeft daarbij zijn eigen eisen, maar typische eisen zijn bv een VWO diploma (Utrecht laat geen HBO-ers toe), of cijfers boven de 8 (Rotterdam, Leiden).
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Moet je voor je hbo vakken dan minimaal een 8 staan of voor je deelcertificaten?
tinus1969
3 jaar geleden
Lees de sites van de diverse universiteiten. Elke universiteit hefet eigen eisen.
Zoals jij het wil plannen is het niet haalbaar. Alleen al voor het halen van de deelcertificaten (wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie) op vwo-niveau heb je een jaar lang meerdere dagen per week nodig. Dat is niet te combineren met een HBO-opleiding. Hoeveel tijd je kwijt bent aan huiswerk en thuisstudie hangt er natuurlijk vanaf hoe snel je de lesstof snapt, onthoudt en weet te verwerken in de opdrachten. Als je vmbo/mbo-niveau gewend bent, is het een behoorlijke stap naar vwo-niveau, met name voor de exacte vakken waar het om gaat.

Voor de deeltijdstudie vwo-certificaten krijg je geen studiefinanciering. Er is alleen een tegemoetkoming in de studiekosten mogelijk. Kosten voor huisvesting, eten, kleding, vervoer etcetera zul je zelf moeten verdienen of via je ouders moeten regelen.

Voor je HBO-studie kun je wel studiefinanciering krijgen: geen basisbeurs, eventueel wel aanvullende beurs en verder alleen lenen en reisproduct. Voor de WO-geneeskunde ook, maar niet meer gedurende je hele studietijd. De laatste jaren zul je alleen nog kunnen lenen. Als je klaar bent met studeren zit je met een behoorlijke studieschuld.

Voor de toelating maakt het niet uit welk voortraject je hebt gevolgd. Via vmbo > mbo > vavo > hbo met goede cijfers voor je deelcertificaten maak je meer kans dan iemand die rechtstreeks van vwo komt met minder goede cijfers voor natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dus het beste is om na mijn mbo naar vavo te gaan om dan mijn deelcertificaten te halen. hierna naar het hbo? als ik alles goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ps. Is het wel mogelijk om vanaf het MBO aan vwo deelcertificaten te beginnen?