Bij welke beroepen heb je de kennis van de stoffen worteltrekken ,staartdelingen ,machten en kwadraten eigenlijk nodig?

Met uitzondering van een wiskunde leraar natuurlijk want daar was ik zelf ook al wel achter.
Op school heeft het me jaren van keihard leren gekost.
Het was een diepe ellende voor mij. Bloed zweet en tranen en nog kreeg ik t niet onder de knie en uiteindelijk ben ik alles vergeten. Want ik heb het in de praktijk echt nooit maar dan ook nooit meer nodig gehad.Wie met welk beroep heeft het in de praktijk wel nodig?( dat ik er niks aan heb gehad wil uiteraard niet zeggen dat ik het waardeloze stoffen vind . dat niet. ik begin het juist nu pas een beetje interessant te vinden vandaar)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Worteltrekken = Boer
Staartdelingen = Slager
Machten = Politicus
Kwadraten = Officier bij Starfleet Maaruh.....goeie vraag! Ik vraag het me ook af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Bonbini :D
En cool dat je 'm gewoon lekker als reactie zet ipv als antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je het misschien ook nodig hebt bij informatica, en bij beroepen waarbij je onderzoek doet en statistiek moet gebruiken (psychologie bijvoorbeeld), maar ik weet het niet zeker.
Misschien dat zij dat niet echt nodig hebben, of alles door de computer laten berekenen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt niet "alles in de computer stoppen". Voor computers geldt nog altijd het GIGO-principe: garbage in, garbage out. Zie het geval van de verpleger Lucia de B., die onterecht werd veroordeeld voor meervoudige moord. Ze heeft haar vrijspraak te danken aan de enorme inspanningen van een professor in de statistiek en de Stichting Skepsis, die keihard hebben gestreden om dit onrecht ongedaan te maken.

Het beste antwoord

Als automonteur heb ik vaak formules nodig. Bij het berekenen van remvertraging, bij het berekenen van cilinderinhoud, motorvermogen, sterktebrekeningen bij constucties enz.
Ik ben dus in de omstandigheid dat ik veel van wat ik geleerd heb, nog steeds regelmatig nodig heb en gebruik.
Daarentegen heb ik mijn geschiedenislessen van vroeger nagenoeg nooit gebruikt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuurkunde, scheikunde, bouwkunde, actuariele wiskunde, heb je wiskunde echt nodig.
Voorts is het in bijna alle beroepen, als je bv wat je hebt geleerd bij wiskunde.
-gegeven
-gevraagd te bewijzen
-bewijs

Als je die formulering beheerst. Bijna alle voortgang ontstaat doordat er een probleem is, dat overwonnen moet worden. Benoem het probleem, bedenk waar je heen wilt, en ga daarna bedenken hoe je er heen zult komen.
Ik heb heel even een beroep gehad waarbij het prettig was dat ik wiskundig kon rekenen. Daarna, 45 jaar lang niet. Maar ik heb er nooit spijt van gehad.
Het is toch vormend onderwijs, net zo goed belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ingenieur wilt worden en bijvoorbeeld met MRI-scanners gaat werken. Vooral bij het schrijven van de software komt superveel wiskunde kijken. Eigenlijk bij alles waar elektronica in is toegepast.

Mijn stelling is dat als je er praktisch mee aan het werk gaat dat de wiskunde pas betekenis krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt het bijna overal tegen. In techniek, financiële zaken, economie, weersvoorspelling, fotografie, grafisch werk, biologie, noem maar op.
Natuurlijk, je kunt je beperken tot het wegschoffelen van onkruid, maar je kunt ook wetenschappelijk onderzoek verrichten naar de sapstromen in haarvaten van planten.
Je kunt een foto maken van je kindje in de wieg, maar je kunt ook bacterien vergulden en met de electronenmicroscoop fotograferen.
Alles waar je je niet beperkt tot oppervlakkigheden, en waar je dieper in de materie duikt, heb je opeens wiskunde nodig.
13 jaar geleden
Kennis van zulke berekeningen heb je in enorm veel beroepen nodig. Misschien niet als je achter de kassa zit of als je de witte strepen op de snelweg moet schilderen. Maar wel als je iets wilt bedenken, ontwikkelen, maken.

Neem het laten rijden van treinen (mijn werk). Zonder deze bewerkingen kun je echt geen dienstregeling in elkaar zetten, kun je niet bepalen wanneer een sein weer op groen mag gaan, en kun je niet bepalen hoe snel een trein door een wissel mag rijden.

Auto's, wasmachines, koffiezetapparaten; de bezorgschema's van de posterijen; het voorraadbeheer van de supermarkt; het zuiniger maken van automotoren; de complete medische verworvenheden; alles wat met geld en bankieren te maken heeft; en ga zo maar door, *overal* heb je deze kennis bij nodig.

Ook in het dagelijkse leven sta je veel sterker als je enig benul hebt van rekenen.

Een voorbeeld:

Heb je ooit een hypotheek afgesloten? Mijn hypotheekadviseur raadde me aan, een beleggingshypotheek te nemen, en mijn geld in een nogal risocovol beleggingsproduct te stoppen. Volgens hem gaf dat een hoog rendement: in de afgelopen twee jaar gemiddeld +10% per jaar - dat is inderdaad aantrekkelijk.

Bij navraag bleek echter, dat zijn product het eerste jaar een rendement van  --40% had, en in het tweede jaar +60%. Inderdaad, het gemiddelde van die twee getallen is +20%, en dat in twee jaar, dus +10% per jaar.

Gelukkig kon ik beter rekenen dan mijn adviseur, zodat ik wist dat het *werkelijke* rendement ongeveer  --2% per jaar was. Hij prees dus iets met een negatief rendement aan omdat het zogezegd een groot positief rendement zou hebben - ronduit b*llsh*t! Had ik niet zelf kunnen rekenen, dan was ik daar mooi ingetrapt!

Ook op consumentengebied zie je hoe de mensen worden bedonderd - puur door zulke rekentrucjes. Vooral in de dubieuze kanten van de geneeskunde, waar allerlei wondermiddeltjes worden aangeprezen, worden trucs uitgehaald om net te doen of een middeltje heel goed werkt. Je moet kunnen rekenen om de trucs van zulke bedriegers te doorgronden - net als bij mijn hypotheekadviseur.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keurig omschreven:
Als ander voorbeeld:
Zo heb ik indertijd die mooie winst verdubbelaars en verdriedubbelaars van die Belgische bank kunnen doorrekenen.
Toen bleek dat een aandelen belegging te zijn met tegen ruim 17% rente geleend geld te zijn.....Al die verliezen waren overbodig als de rente "slechts" 9% zouden zijn geweest..... Hel spreekt voor zich dat ik niet in die legiolease gestapt ben.
Nog een aanvulling. In medische beroepen heb je veel wiskunde nodig. Zo moeten verhoudingen van verschillende stoffen voor medicijnen berekend worden, de dosis die je toe kan dienen en nog veel meer.

In mijn eigen beroep nl adviseur op gebied van organisatie en personeel, gebruik ik trouwens ook regelmatig wiskunde. Om bijvoorbeeld formatie berekeningen te maken, de personeelsbegroting te bepalen, afkoopsommen, stamrecht etc. Zo langzamerhand zul je erachter komen dat wiskunde vrijwel overal voor nodig is. Ik ben erg blij dat ik eindexamen in de exacte vakken heb gedaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektromonteur (o.a. formules), landmeter, bouwkundige.