Waarom krijgen we wel biologieles op de basisschool en geen psychologie?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Amadea
3 jaar geleden
Op de middelbare school heb ik ook geen psychologieles gehad. Jij wel dan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee dat ook niet. Ik had inderdaad beter de vraag kunnen stellen waarom we op de middelbare onderwijs wel biologie les krijgen en geen psychologie?
LeonardN
3 jaar geleden
@Amadea Dat maakt voor de vraag toch niet uit?
De vrager stelt toch ook niet dat men op de middelbare school WEL psychologie krijgt. Overigens wordt er wel over nagedacht om psychologie op enige vorm in de middelbare school te krijgen.
https://www.nporadio1.nl/nieuwsweekend/onderwerpen/51232-2019-02-09-nieuw-vak-op-de-middelbare-school-psychologie

Antwoorden (3)

Op de basisschool krijg je de eenvoudige basis van biologie. Psychologie is onbegrijpbaar voor de meeste basisschoolleerlingen.
3 jaar geleden
Kinderen zijn erg praktisch en vooral visueel ingesteld. Als je kinderen een plaatje kunt laten zien kan je met een verhaal er ook iets praktisch van maken. Je kunt ze vertellen van bloemetjes en bijtjes. Het zijn vooral de herkenbare dingen die ze aanspreekt en eventueel aanzet tot een verder gaande nieuwsgierigheid naar het tastbare. Psychologie is ontastbaar en zeker niet te illustreren met beelden. Dat zal een kind dus nooit kunnen boeien en zal zeker geen nieuwsgierigheid opwekken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het wordt niet apart benoemd als vak "psychologie", maar je krijgt in praktische zin natuurlijk wel veel psychologie mee, op de basisschool en op de middelbare. Bij opvoeding, leren hoe je met elkaar omgaat, bij lessen over seksualiteit en relaties. Bij geschiedenis - waarom gebeuren de dingen zoals ze gebeuren - komt ook veel psychologie en sociologie te kijken. En: er zijn al heel veel vakken die kinderen in hun schooltijd moeten leren, dat aantal vakken kan niet oneindig groot zijn.