Hoe zit het met studiefinanciering?

Als ik zometeen klaar ben met het MBO wil ik waarschijnlijk door naar het HBO, maar stel dat ik de HBO niet haal... moet je dan ook de MBO erbij terug betalen of alleen het deel dat je HBO niet hebt gedaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zit in de situatie dat ik MBO had gehaald en daarna ben gestopt met de HBO opleiding. Ik kreeg alleen de rekening van het jaar HBO dat ik heb gedaan. Op het moment dat je het diploma binnen de tijd binnen hebt, word de studieschuld kwijtgescholden. Bij het starten van een opleiding daarna begint de teller dus weer bij 0.

Dat hoef je in geen geval terugbetalen.

Je hoeft alleen het deel van de HBO terug moeten betalen. Binnen 4 jaren moet je, je HBO diploma behaald hebben.

van je prestatiebeurs hoef je alleen dat deel terug te betalen van waar je geen diploma hebt gehaald. Dus de prestatiebeurs voor MBO heb je verder niets meer mee nodig als je dit gehaald hebt. Bij leningen ligt het anders, Zolang je studeerd binnen de door hun gestelde termijn hoef je nog niets terug te betalen. Maar als je klaar bent met studeren moet met MBO en HBO moet je dat wat je over die jaren heen eventueel geleend hebt terug betalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100