Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met studiefinanciering?

Als ik zometeen klaar ben met het MBO wil ik waarschijnlijk door naar het HBO, maar stel dat ik de HBO niet haal... moet je dan ook de MBO erbij terug betalen of alleen het deel dat je HBO niet hebt gedaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
867

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zit in de situatie dat ik MBO had gehaald en daarna ben gestopt met de HBO opleiding. Ik kreeg alleen de rekening van het jaar HBO dat ik heb gedaan.

Op het moment dat je het diploma binnen de tijd binnen hebt, word de studieschuld kwijtgescholden. Bij het starten van een opleiding daarna begint de teller dus weer bij 0.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hoef je in geen geval terugbetalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft alleen het deel van de HBO terug moeten betalen. Binnen 4 jaren moet je, je HBO diploma behaald hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet. Je diplomatermijn voor studiefinanciering hoger onderwijs begint opnieuw. Je hebt dus weer opnieuw 10 jr om je HO papiertje te halen. Je MBO sf staat daar los van, tenzij je nog geen MBO diploma hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn MBO diploma behaald. Nou mag ik er maar 4 jaar overdoen om mijn HBO diploma te behalen, anders moet ik t geld zelf betalen zonder studiefinanciering. Dus als het langer dan 4 jaren duurt zou je het echt zelf moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met de duur van de prestatiebeurs (altijd 4 jaar PB en 3 jaar lenen muv lange studies), niet met het diplomatermijn, waar de vragensteller het over heeft.
van je prestatiebeurs hoef je alleen dat deel terug te betalen van waar je geen diploma hebt gehaald. Dus de prestatiebeurs voor MBO heb je verder niets meer mee nodig als je dit gehaald hebt.
Bij leningen ligt het anders, Zolang je studeerd binnen de door hun gestelde termijn hoef je nog niets terug te betalen. Maar als je klaar bent met studeren moet met MBO en HBO moet je dat wat je over die jaren heen eventueel geleend hebt terug betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding