Word het werk wel eerlijk verdeel tussen mannen en vrouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je betaalde banen?
Of bedoel je het werk in huis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de man werkt dan meer buitenshuis?

Antwoorden (6)

Nee, ik vind best dat de mannen wat meer in het huishouden zouden mogen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen in het huishouden is gebleken dat vrouwen altijd toch nog het meeste doen.
Afwassen, stofzuigen, en de kinderen op bed doen.
Als beide partners werken, is het zaak om de taken te verdelen, zodat de lasten goed verdeeld worden tussen man en vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik vind vanniet.
dit is typisch man :
ja maar ik moet straks werken..
alstie vrij is: ja maar ik heb nu weekend
dus nee niet alle mannen helpen goed mee in de huishouden.
tegenwoordig werkt een vrouw ook
en zelfsdan doen we het nog ons hoor j eniet klagen.
en vrouwen die kinderen hebben eej duim voor omhoog dat is pas hard werken! mannen moeten maar eens 1 dag met een kind(eren) zitten kijken hoe snel ze je waarderen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet altijd. Maar als tegenwicht voor de antwoorden waar mannen niet genoeg zouden 'helpen'* in het huishouden: ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ík degene ben die het wat sneller laat versloffen, niet mijn man.

Ik ben degene die na werktijd vaak geen energie meer heeft om nog een was op te hangen of de vaatwasser uit te ruimen. En ik bewonder mijn man erom dat hij het gewoon wel doet. (En voordat jullie al te veel medelijden krijgen: ja, dat zet mij er ook weer toe aan om me er toch toe te zetten.)

*Het idee dat mannen zouden 'helpen' in het huishouden vind ik trouwens net zoiets als dat vaders zouden 'oppassen' op de kinderen: onzin. Mannen *doen* (een deel van) het huishouden, en vaders *zorgen* voor hun kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, nooit.

Verdelen en eerlijk is NOOIT eerlijk. Waar in de natuur zie je eerlijkheid, als een leeuwin een prooi vangt pakt de leeuw het af van hen die de prooi gevangen hebben. Is dat eerlijk? Verdelen en eerlijk is niet compatibel. En als een moeder 5 kinderen heeft van 0,3,6,9 en 12 en ze heeft 5 pannenkoeken. Is het dan eerlijk om ieder één pannenkoek te geven? Nee dat is niet zo.
Werk verdelen kan nooit eerlijk, NOOIT. Is het eerlijk om een man werk te laten doen dat hij niet graag doet of zelfs niet goed kan, of helemaal niet kan. En voor een vrouw precies zo? En een man kan veel meer arbeid leveren is het dan eerlijk om van een vrouw net zo veel te verlangen?

Zelfs als je het eerlijk wilt verdelen, dan nog kun je dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 'eerlijk verdelen' betekent dat de mannen en vrouwen precies evenveel buitenshuis werken; en precies evenveel in de huishouding doen; en precies evengrote zorgtaken ten aanzien van de kinderen hebben, is het antwoord "Nee".
Maar meestal zijn de taken wel zo verdeeld dat beide partners daar vrede mee hebben. Meestal komt het erop neer dat de vrouwen minder buitenshuis werken en meer huishoudelijke taken en zorgtaken hebben. Toch zijn er ook gezinnen waarin de taken anders verdeeld zijn. Het is ook niet belangrijk dat alle taken precies eerlijk verdeeld worden, maar wel dat beide ouders hun verantwoordelijkheid nemen om het gezin en huishouden draaiende te houden. En als de vrouw daarbij wat meer voor de kinderen zorgt en de man wat meer buitenshuis werkt, is dat totaal geen punt, mits beide partners vinden dat de taken naar tevredenheid verdeeld zijn.