als je 23 jaar bij alberhijn werkt mag je dan zo maar worden overgeplaatst worden zonder dat er een aan leiding voor is

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (10)

Ik denk dat het niet zomaar mag.
Hebben ze bij appie geen cao waar je dat kunt opzoeken?
Anders als je er lid van bent, ga even naar je vakbond, en vraag om advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag zomaar.... Jij werkt daar en je behoort te gehoorzamen aan hun orders... Ik weet het, het klinkt zeer lullig, maar daar komt het wel op neer, als ze je niet meer nodig hebben, dan zullen ze je ontslaan, zo simpel is dat... Of je nu 30 of 1 jaar daar werkt maakt niet uit... Sorry, maar zo is het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, hij wordt niet ontslagen, hij wordt overgeplaatst.
Ja dat mag, maar je schrijft niet waarheen je wordt overgeplaatst. Van Maastricht naar Groningen is vervelender dan naar een filiaal drie straten verderop.

En zonder aanleiding zal het echt niet zijn, want ook een supermarktmanager snapt dat je de nieuwe vestiging opnieuw moet leren kennen met alle inefficiëncy die daarbij hoort. Je zou eens naar de reden van overplaatsing kunnen vragen.

En na 23 jaar twee taalfouten maken in de naam van je werkgever, das ook een beetje jammer (maar ik lees vaak op GV dat je daar niet over moet zeuren, dus beschouw het opbouwend ;-).
paulus811
14 jaar geleden
Kijk er je arbeidsovereenkomst op na, daar moet het in staan.
Ik denk dat het inderdaad mag trouwens, dat is bij de meeste bedrijven en instellingen het geval.
Je hebt je dan maar te schikken in deze overplaatsing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is al gezegd, het mag wel, maar niet zodanig dat het je leven aanzienlijk verandert, zoals een reistijd van een paar uur.
Maar ik moet er nog iets bijzeggen, waarvan ik hoop dat dit niet opgaat in jouw geval:
Dit middel wordt nogal eens gebruikt om een werknemer te 'pesten'. Om hem of haar weg te pesten, dus. In feite kan een werkgever die niets concreets tegen een werknemer heeft maar hem of haar niet mag (of misschien wel te duur is geworden), toch het leven zuur maken, in de hoop dat de werknemer het bijltje erbij neergooit.
Nogmaals, ik hoop dat dit verhaal niet van toepassing is op jou, denk er eens goed over na of dit niet het geval zou kunnen zijn...
14 jaar geleden
Ik zou niet weten, waarom dit niet zou mogen. Het gebeurd vaker bij grote bedrijven met enkele tientallen tot (tien)duizenden personeelsleden dat er zonder een duidelijke opgaaf van reden een overplaatsing van filiaal plaats vind. Dit word in vrijwel de meeste gevallen door de hoogste managers bekokstoofd...

Ik ken uit eigen ervaring een voorbeeld van een bedrijfsleidster van een filiaal die werd gedegradeerd tot medewerkster in een andere vestiging omdat ze net bekend had gemaakt dat ze 3 maanden zwanger was. En dit dan bij een gerenomeerde vreetschuur...

Meestal hoopt men met dergelijke overplaatsingen dat je zelf ontslag zult nemen, omdat reisafstanden etc. te groot worden. Maar het is een tactische manier om iemand weg te werken uit een concern...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je lid bent van de vakbond, moet je daar gelijk aan de bel trekken, die kunnen je dat zo vertellen, en eventueel voor je afhandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag. En er is altijd een aanleiding voor! Wellicht weet jij hem niet, maar hij is er wel. Wellicht een wijziging in organisatie. Een (kleine) reorganisatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag.
Let wel op, als je protest aantekent en je wint het , zodat je niet hoeft te verkassen, dan vinden ze altijd wel iets om je te pesten op de werkvloer.
Dit kan leiden dat je zelf je baan opzegt, dat lijkt me niet wenselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken de regelgeving in NL niet precies, maar het komt erop neer, dat je er je in beide situaties meestal niet op vooruit gaat:
- als je instemt met de overplaatsing, stem je dus ook in
met de situatie en bv. (extra) reistijd.
- als je weigert, zal het werkklimaat er vaak niet beter op
worden en men kan proberen je op een andere manier
'te ontmoedigen'. Van mobbing, saai of juist heel zwaar
werk of werktijden tot (onrechtmatig) ontslag. Dan mag
je eerst je gelijk maar gaan halen bij de rechter.

Veelal helpt daar een goed gesprek met de manager/bedrijfsleiding en wellicht is de overplaatsing juist een verbetering en is iemand met 23 jaar ervaring een aanwinst voor het nieuwe filaal? Dit biedt natuurlijk wel een betere onderhandingsbodem voor de arbeidvoorwaarden. Succes!