welke hbo opleidingen zijn voorbereiding op een millitaire functie (hoeft niet perse bij defensie)?

HVA heeft voor zover ik weet geen opleidingen in die richting en op de site van defensie geven ze ook niet aan wat voor soort hbo opleiding nodig is voor bepaalde functies. Ze geven alleen aan dat er een hbo functie nodig is maar niet welke.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Computoon
9 jaar geleden
Bestaan er ook militaire functies buiten Defensie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
volgens mij zijn er ook privé bedrijven in deze sector
Computoon
9 jaar geleden
In Nederland ook? Volgens mij is militair werk hier uitsluitend een overheidstaak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb geen idee of dat ook in Nederland is. Misschien wel maar ik hoopte dat iemand dat hier zou weten.
Maar als dat niet kan is het geen probleem. Ik probeer alleen een geschikte opleiding te zoeken, vanwaar dat is maakt me niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je contact opneemt met de onderwijs instellingen zelf? die kunnen je toch ook wel vertellen wat je weten wil?

Het beste antwoord

Je schrijft "op de site van defensie geven ze ook niet aan wat voor soort hbo opleiding nodig is voor bepaalde functies. Ze geven alleen aan dat er een hbo functie nodig is maar niet welke." (in plaats van "hbo functie" zal je "hbo opleiding" bedoelen)

In veel vacatureteksten, ook voor niet-militaire functies, wordt niet een specifieke studie gevraagd, maar een hbo-werk- en denkniveau. Je hebt dan dus voor de functie een hbo-studie nodig, maar welke je precies hebt gevolgd is minder relevant. Wie een hbo-studie heeft afgerond, beschikt (in theorie) over kennis, kwaliteiten en vaardigheden die lager opgeleiden niet hebben of minder ver hebben ontwikkeld. Je kan na afronding van een hbo-studie bijvoorbeeld goed complexe problemen oplossen of je kan je goed inleven in verschillende standpunten, ook als die niet gelijk zijn aan die van jou. Die kennis, kwaliteiten en vaardigheden zijn nodig voor de functie(s) op hbo-niveau.

In principe is dus iedere hbo-studie goed. In de praktijk zal blijken welke studie het beste is voor een bepaalde functie.

Je kan dus het beste een studie kiezen die goed bij je past en die je tegelijk allerlei mogelijkheden biedt. Als je dat wil kan je dus best aan de HVA gaan studeren, ook voor een militaire functie.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

De Koninklijke Militaire Academie (KMA, Breda) en het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM, Den Helder) zijn militaire hbo-opleidingen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn instellingen waar ze onder andere HBO-opleidingen verzorgen, maar het zijn geen HBO-opleidingen. Ze hebben daar ook universitaire opleidingen.