Ik wil anders schrijven, hoe moet dit?

Ik ben linkshandig en ik schrijf niet met een zogenaamd 'vogelbekje', ik schrijf met een hand als een vuist en een pen/potlood tussen mijn wijs- en middelvinger door. Ook schrijf ik aan elkaar, mijn handschrift is erg moeilijk te lezen. In veel van mijn proefwerken (ik ben een student) worden fouten gerekend omdat docenten het niet kunnen lezen. Kan iemand mij helpen hoe ik los en in een 'vogelbekje' schrijven kan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Amadea
9 jaar geleden
Of je dat na 15 jaar verkeerd te hebben geschreven nog anders leren kan vraag ik mij af. Wat jammer dat men je in het derde leerjaar op school het niet beter aangeleerd heeft. Oefenen, oefenen, oefenen, is de enige methode. Misschien helpt het als je een balpen met zo'n ergonomische rubberen grip aanschaft. Die voelt goed aan tussen duim en wijsvinger.
nounka
9 jaar geleden
derde? De goede houding moet je in het eerste al leren bij je allereerste lettertjes.
Amadea
9 jaar geleden
Op de kleuterschool leer je geen letters.

Het beste antwoord

Wat ik weet is dat je een verkeerde gewoonte het beste kunt afleren door er iets nieuws voor in de plaats te leren. Ik zou dit nog verder door trekken, namelijk niet beter links schrijven, natuurlijk dat kun je proberen om te verbeteren, maar waarom niet meteen jezelf leren om met rechts te schrijven? Dat zal voor jou wellicht even moeilijk zijn en daarom : waarom niet?

Als kind op school leer je alles door te oefenen "aan", nu moet je niet iets aan, maar ook afleren. Afhankelijk van jouw doorzettingsvermogen is het of het je zal lukken. De aanhouder wint tenslotte.

Weet niet of het beter is om met een balpen, potlood of ouderwetse "kroon"-pen[?] met inkt te schrijven of zelfs met vulpen.

Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me echt met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ik ooit met rechts leesbaar zou kunnen leren schrijven. Niet dat dat nodig is, ik schrijf een keurig schoonschrift met links, Maar als links i
onleesbaar is en je kunt enigszins iets met rechts is het wellicht een optie. Al vraag ik me af of je iemand die rechts hopeloos schrijft zou adviseren met links te schrijven ? Het lijkt me namelijk echt een beetje een pre-jaren-70 vooroordeel dat rechts in welke vorm dan ook ' beter' zou zijn. In landen waar men van rechts naar links schrijft namelijk, is rechtshandigheid OOK de norm, terwijl dat technisch dus minder logisch is. De handvoorkeur hoeft dus geen enkele invloed te hebben op het schrift. Maar ik ben helemaal met je eens dat hij in groep 3 gecorrigeerd had moeten worden. Schrijven met een vuist is kansloos.
nounka
9 jaar geleden
Ook niet aan te raden om van hand te wisselen. Dat deden ze vroeger wel, maar is niet echt bevorderlijk voor de goede gang van zaken. Bij kinderen kan het zelfs erge problemen geven als je ze te erg wil veranderen. Zou goed zijn om de dys-... jes te kunnen krijgen. Heb ooit gelezen dat de hersenen van linkshandigen tegenover die van rechtshandigen hier en daar links/rechts gelegen verschillen. Dat is dus een hele reboet van je hersensysteem om van hoofdhand te wisselen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (2)

Schrijven is een onderschatte kunst, die erg veel vergt van je fijne motoriek. Oefening baart, uiteraard, kunst, maar er zijn altijd mensen - voornamelijk mannen - die het nooit echt heel goed onder de knie zullen krijgen.

Linkshandigheid hoeft an sich geen handicap te zijn, zelfs niet als je, zoals de meeste linkshandigen ' rechts schrijft met je linkerhand' (als de hand met kromme pols de pen boven het geschrevene houdt, met de pen schuin rechts naar boven en niet zoals gebruikelijk voor rechtshandigen onder het geschrevene met de pen in het verlengde van de schrijfrichting). Als je gespiegeld zou schrijven van een rechtshandige, zou je je pen ' duwen' , wat vooral met een vulpen heel lastig is. Door de pen te 'trekken' -zoals bij rechts schrijven - is het handschrift vloeiender. Veel linkshandigen schrijven dan ook met een kromme arm/pols of met het blaadje schuin voor zich bijna van onder naar boven.

Je grootste handicap lijkt me hier hoe je de pen zelf hanteert. Op die manier kun je nooit je vingers gebruiken om vloeiende bewegingen te maken, maar moet alles uit je pols komen, en die is nu eenmaal wat ' lomper' . Eerste stap is leren hoe je een pen hoort vast te houden - rustend op de top van de middelvinger tussen duim en wijsvinger, die de pen sturen, bij voorkeur een vulpen gebruiken - dan wordt je gedwongen langzamer te schrijven - en dan gewoon oefenen. Heel veel oefenen. Desnoods in van die schriftjes waarmee je in groep 3 en 4 leert letters te schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het echt alleen de pengreep is die lastig is en je moet veranderen.
Er zijn van die opzetstukjes om aan een pen/potlood te hangen. Ze lijken een beetje op gommetjes maar de inhammetjes ervan zijn zo gemaakt dat je er je duim en de twee nodige vingers altijd correct in zet.
Als je daar interesse in hebt moet je maar pengreep hulpmiddel intypen en je krijgt verschillende vormen te zien. De stretro grip is het soort dat ik persoonlijk gebruikt heb. ( op school nog )

Als je die gommetjes niet kan vinden... de typisch eerste kleurpotloden zijn al een goede stap in de richting.
De driehoekige vorm zorgt ook voor een betere pengreep. Daar kan je ook mee oefenen.
Als je geen driehoekige kan vinden, er zijn ook van die hele dikke (5 of 6 ) hoekige potloden. Maar met meer zijkantjes aan zal je meer kans hebben om een slechte pengreep. Hoe ronder hoe slechter in dit geval.

Stabilo heeft ook een speciale reeks 'beginnerspennen' die al een ingebouwde grip hebben. Zowel voor links als voor rechtshandigen zijn deze pennen er.

Dat zijn al enkele ideetjes om mee te beginnen.
En het gaat niet van de eerste keer lukken, t zal veel oefenen worden.
Zo'n grote lijnenschrift (met de hulplijntjes zelfs) zal ook zeker helpen.

Wat ook veel linkshandigen doen is hun hand helemaal verwringen en langs boven naar hun papier gaan. Je moet eigenlijk je hand net als een rechtshandige hebben ( maar dan spiegelbeeld ) als we spreken over de invalshoek.
Ik weet dat het lastig is met inkt want dan wist je hand door wat je net schreef en krijg je vlekken. Maar potlood of meteen-droge inkt is daarop een antwoord.