mag een werkgever mij zomaar minder laten werken dan in mijn contracturen staat? Ik krijg ze wel uitbetaald maar kom hierdoor wel in de min te staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
86.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo iedereen, Bedankt voor de reacties. Ik heb van een bedrijfsjurist dit als antwoord gekregen: Op blz 13 van de CAO staat: Minder gewerkt dan de basisuren: Als aan het einde van een referteperiode van zes maanden minder is gewerkt dan 26 maal het aantal wekelijkse basisuren, dan kan de werkgever de werknemer in de volgende referteperiode van zes maanden deze uren meer laten werken. Doet hij dit niet, dan is er geen andere mogelijkheid om deze minderuren te compenseren. Na verloop van de tweede referteperiode zijn de minderuren zodoende of ingehaald door meer te werken of komen ze te vervallen. Dit in combinatie met artikel 7:628 BW leidt ertoe dat uw werkgever de min-uren niet mag inhouden op uw eindafrekening. Hij mag u dus wel minder laten werken maar moet u uw contract-uren wel uitbetalen. Mocht hij dit niet doen dan zou u een gerechtelijke procedure kunnen overwegen Dus ik neem aan dat dit mijn antwoord is.

Het beste antwoord

Uw werk gever heeft minder werk voor u
Uw werk gever is in principe verplicht om u loon te betalen over het aantal uren dat in uw contract staat, ook al is er even geen werk. Uw werk gever kan alleen van deze regel afwijken als u dit in uw contract heeft afgesproken of als dit in de CAO is bepaald. Is dat niet het geval, dan mag uw werk gever u alleen minder laten werken en dus minder loon betalen als hij een vergunning voor werk tijd verkorting heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Dan worden de werknemer via de ww aangevuld voor de werktijd verkorting

Andere antwoorden (7)

Dat kan hij doen, maar hij zou geen uren in de min mogen laten staan als hij bijv. wel werk voor je heeft. Ik zou sowieso dan even aan de bel trekken bij je werkgever.

Als er geen werk voor je is, is er een regeling voor (of geweest), maar weet niet de fijne details hiervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je 'in de min te staan'? Dat dat uren zijn die je later als het drukker is zult moeten inhalen, dus als onbetaald overwerk? Dat mag niet.

Dat de werkgever minder werk voor je heeft dan je contracturen, is zijn risico, niet het jouwe.

Een voorbeeld:

Stel, je hebt een contract voor 20 uur. Deze week geeft je werkgever je maar 15 uur werk. Over twee maanden is het erg druk, dus werk je 25 uur.

Hoe dit hóórt te gaan, is dat je deze week betaald krijgt voor 20 uur, en over twee maanden voor 20 uur plús 5 uur overwerk. Het is immers niet jouw risico dat er een periode minder werk was, en twee maanden later héb je 5 uur overgewerkt.

Hoe sommige werkgevers dit probéren te regelen, is door je deze week te betalen voor 20 uur, een minsaldo bij te houden van de niet-gewerkte uren, en je dan over twee maanden te betalen voor 20 uur zonder vergoeding voor de 5 uur overwerk.

Dit laatste mag alleen als zo'n regeling expliciet in je contract of CAO staat. Staat dat er niet, dan moet je werkgever je betalen volgens het eerste scenario.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo SuzyQ, In de min staan zijn de uren die je normaal opbouwt naast je vakantie uren. Ook wel compensatie uren genoemd. Maar aangezien ik een part timer ben en al mijn overuren uitbetaald krijg, bouw ik die uren niet op dus kan ik ze ook niet wegwerken. Ik heb een contract van 11 uur en als ik 15 werk worden die overige 4 gewoon uitbetaald maar blijf ik wel in de min staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als er een week maar 8 uur werk is, gaan er 3 uren af van een compensatie-urensaldo dat helemaal niet op jou van toepassing is (overuren worden immers direct uitbetaald), wat betekent dat die uren ooit ergens voor jouw rekening komen. Ingehouden worden op je salaris, afgetrokken van vakantie-uren, hoe je werkgever dat ook maar denkt te regelen. Daarmee wentelt je werkgever het risico van te weinig werk af op jou. En dat mag dus niet. Ik heb dit zelf ook wel eens aan de hand gehad. De 'minuren' waren uiteindelijk zover opgelopen dat mijn werkgever maar liefst anderhalve maand salaris inhield. En vervolgens voorstelde me een tijd meer te laten werken om mijn eigen geld 'terug te verdienen'. Er moest een advocaat aan te pas komen om het te regelen, maar mijn geld heb ik zonder tussenkomst van de rechter waarmee werd gedreigd gekregen. Mijn werkgever had namelijk geen poot om op te staan.
Dat mag dus niet.Zijn er meer in het bedrijf met dit probleem.Probeer het dan met de werkgever op te lossen.Lukt dat niet dan met de vakbond praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit gaan ze bij iedereen doen ± 1500 man. En voor de parttimers is het sowieso lastig zoals mij omdat ik een contract van 11 uur heb en al mijn overuren uitbetaald krijg. Hierdoor kan ik de min uren niet wegwerken en zullen die verrekend worden met mijn salaris ben ik bang.
Als je een min-max contract hebt mag dat wel. Je hebt bv een contract voor 32 uur, maar met min 26 uur en max 36 uur.
Aan het eind van het jaar worden de min en plusuren met elkaar verrekend, en dan kun je dus wat moeten terugbetalen, of krijg je alle plusuren uitbetaald.
In bv de Kinderopvang is dit een normaal contract. Dus kijk je contract na.
Staat het er niet expliciet in vermeld dan moet je in gesprek gaan met je werkgever, hoe zij daar mee omgaan.
Hebben ze bv een CAO?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een misvatting die werkgevers graag in stand houden. Maar ook hierbij geldt: tenzij die verrekening expliciet in het contract staat, mag het niet. Ook dan moet je als je de ene week 20 en de andere week 36 uur gewerkt hebt, betaald worden voor 26 en 36 uur, niet voor 26 en 30.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeg ik toch "staat het er niet expliciet in vermeld... dan moet je in gesprek gaan" In de CAO kinderopvang is dit een normaal begrip en zeker geen misvatting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je moet helemaal niet 'in gesprek gaan' als het niet expliciet in je contract staat. Het is geen punt van onderhandeling en het gaat er niet om hoe je werkgever ermee om wíl gaan. Je moet gewoon betaald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de werksfeer goed te houden, zou ik wel een gesprek aanvragen, en vragen hoe dat precies zit.
Direct op je strepen gaan staan,zonder uitleg is nooit goed voor een werkverhouding.
Met een rustige manier van bespreken bereik je veel meer.
Check je contract. Bij onregelmatig werk is het vaak zo dat het te werken aantal uren per 3 maanden telt. Kan dus zijn dat je de ene maand minder werkt en dat je de maand daarna meer moet werken.
Veelal tellen ze per 3 maanden. Het kan dus niey zo zijn dat je 9 maanden minder werkt en dat in 3 maanden in moet halen.
Again; check je contract en CAO voor de zekerheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn CAO's met eer regeling 35 +/- regeling dit wil zegeen dat de werkgever in tijden van slapte hiervan gebruik maakt en in drukke periodes de uren kan inzetten.
Dit komt vaak voor in de winkels die gevoelig zijn voor de seizoenen. Maar volgens mij mag hij ze niet in mindering brengen van de opgebouwde vakantie uren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een contract van 24 uur, heb geen vakantie opgenomen dit jaar. Aardig wat overuren staan. Per 1 january 2019 heb ik mijn ontslag ingedient. Sinds afgelopen week een nieuwe baan gevonden en netjes mijn opzegtermijn van een mnd ingedient. Maandag gewoon aan het werk gegaan na een uur klaar en kreeg tehoren dat er drie weken geen werk is. Heb mijn leidinggevende gevraagt of het mogelijk was dat mijn contract nu ontbonden werd want ik kan geen kant op zo en mijn nieuwe werkgever wil mij wel gelijk hebben. Contract werd nu niet ontbonden want ik had nog genoeg over uren staan