Een charismatisch leider is een - in veel gevallen - aangename, sterk optredende, intelligente en bijna betoverende persoon, met (schijn blijkelijke) interesse en goede intenties jegens anderen (anderen betekent niet iedereen).
Doordat deze persoon anderen inspireert en motiveert zal hij al snel vanzelf het leiderschap krijgen omdat hij met zijn charismatische verschijning anderen (op een veelal ongedwongen manier) tot handelen aan kan zetten.
Hij wekt vertrouwen bij zijn "volgelingen" en communiceert met hen over zijn visie.

Nadeel is dat zijn gevolg door zijn werkwijze veelal bestaat uit zwakke, meningloze mensen. Alhoewel dit natuurlijk ook als voordeel gezien kan worden.

Niet alleen positieve en fijngevoelige mensen zijn charismatische leiders; ook bijvoorbeeld Adolf Hitler kan als charismatisch leider gezien worden.

Zie ook: http://www.12manage.com/methods_weber_charismatic_leadership_nl.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Charismatisch gezag of charismatisch leiderschap is één van de drie vormen van gezag volgens de socioloog Max Weber. Deze vorm van gezag is enkel gebaseerd is op de persoonlijke kwaliteiten van de leider en de erkenning daarvan door zijn volgelingen. De twee andere vormen van gezag zijn, volgens Weber, traditioneel gezag dat gebaseerd is op afkomst van de leider en rationeel-legaal gezag dat is gebaseerd op de positie die de leider bekleedt.

Volgens de Britse sociologe Eileen Barker die is verbonden met de London School of Economics worden nieuwe religieuze bewegingen meestal gesticht door een charismatische leider die zij ziet als onvoorspelbaar.

Dr. Paul Schnabel beschouwde in zijn proefschrift van 1982 de goeroe als charismaticus bij uitstek. Hij schreef verder dat Bhagwan en Maharaji/Prem Rawat (zie Divine Light Mission) de meest zuivere voorbeelden van charismatisch leiderschap waren van dat moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het Wikipedia citaat hierboven.
Het is een vorm van bezielend leiderschap, waarbij de "volgelingen"de leider bijzondere kwaliteiten toedichten.
Overigens is Bhagwan/Osho een minder goed voorbeeld, omdat die zichzelf niet als leider beschouwde.

Momenteel is het een hype, waarbij mensen denken dat ze charismatisch leiderschap kunnen aanleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk naar voorbeelden: De Gaulle, Kennedy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Frits Bolkensteyn en hans van mierlo