Waarom moet de voetganger in deze situatie niet als eerst?

Rechtdoorgaand verkeer gaat toch voor afslaand verkeer?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K
Amadea
3 jaar geleden
De voetganger heeft alleen voorrang wanneer de oversteek via het zebrapad gaat.
Inekez1
3 jaar geleden
Het zebrapad is hier niet relevant. Als de voorrangsweg niet naar links zou gaan maar gewoon rechtdoor, of als er sprake was van een gelijkwaardige kruising zonder voorrangsweg, dan zou de voetganger namelijk wel voorrang hebben op de afslaande auto's.
tinus1969
3 jaar geleden
De voetganger heeft niets te maken met haaientanden, die gelden alleen voor bestuurders. Voor de voetganger is rechtdoor gewoon rechtdoor op dezelfde weg.

Antwoorden (3)

De doorgaande weg is in deze situatie de route die de lichtblauwe auto volgt. Dat zie je ook aan het tweede verkeersbord, en aan de belijning op de weg. Om de situatie te kunnen begrijpen moet je misschien de bocht in de weg 'rechttrekken'. Voor de voetganger is er dan een situatie waarin hij gewoon moet wachten tot hij veilig kan oversteken.
Plaatje bij antwoord
Antoni
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+ Correct antwoord en duidelijk plaatje voor de uitleg!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik begrijp om eerlijk te zijn niet waarom de voetganger op deze foto nu opeens de naar de andere richting toeloopt . Kun je me dat uitleggen ?
taillie
3 jaar geleden
@ anoniem2809 omdat de weg recht getrokken is zoals in het antwoord uitgelegd staat
taillie
3 jaar geleden
Maar als de weg rechtgetrokken word zoals in het getekende voorbeeld dan zou hij wel het zebrapad moeten gebruiken om over te steken die op foto van vraagsteller staat :) maar zo maak ik het nog moeilijker natuurlijk :)
LeonardN
3 jaar geleden
@taille
Nee, want dan kom je natuurlijk heel ergens anders uit... In de onderste driehoek, terwijl de voetganger in de bovenste driehoek zit.
Inekez1
3 jaar geleden
Als er veel verkeer is op die doorgaande weg zou het voor de voetganger wel eens het snelste kunnen zijn om gewoon bij dat zebrapad over te steken en dan nog twee keer over te stekken voor of tussen de auto's uit de zijwegen die toch al stil staan om te wachten op het verkeer op de doorgaande weg.
Het onderbord geeft aan wat de doorgaande weg is. De auto rijdt deze route en is daarmee "rechtdoorgaand" verkeer, ook al zit er een bocht in de weg.
De voetganger loopt op de rechtdoorgaande weg, maar gaat van die weg af. Als je het bord er weer bij neemt: hij loopt naar de weg die als het kleine streepje wordt afgebeeld. Doordat hij van de doorgaande weg afgaat, is hij afslaand verkeer.
Dit verkeersbord zegt: rechtdoorgaand verkeer (de auto) gaat voor afslaand verkeer (voetganger).
Jij vergelijkt het met een normale kruising, maar dit bord geeft aan dat dit een ander soort kruising is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Een duimpje omhoog voor je antwoord! Jouw en mijn antwoord samen maken de situatie voor de vraagsteller vast duidelijk!
tinus1969
3 jaar geleden
Waar blijkt uit, dat de voetganger van de weg afgaat? De haaientanden gelden voor bestuurders, niet voor de voetganger. Die mag die negeren en voorrang claimen.
Inekez1
3 jaar geleden
@tinus, Voorrang kun je niet claimen, zeker niet als voetganger! Als de voorrangsweg niet voor de voetganger zou gelden, dan is het natuurlijk niet zo dat als er een voetganger op de stoep loopt de voorrangsregels voor auto's ineens veranderen. De auto volgt gewoon de doorgaande weg en de voetganger wil die weg oversteken op een plek waar geen zebrapad is. Die moet dus wachten.
tinus1969
3 jaar geleden
@Inekez1
"Als de voorrangsweg niet voor de voetganger zou gelden, dan is het natuurlijk niet zo dat als er een voetganger op de stoep loopt de voorrangsregels voor auto's ineens veranderen. "
Maar dat is eigenlijk het punt. Die voorrangsweg/haaientanden geldt niet voor de voetganger. Dus de voorrangsregels veranderen voor de auto en voetganger tov elkaar niet. De auto moet geven geven aan de voetganger, want de voetganger bevindt zich, vanuit het standpunt van de voetganger, op een rechtdoorgaande weg.
Het probleem is, dat de situatie voor voetganger en auto inconsistent zijn - wat voor voetganger 'dezelfde weg' is, is dat niet eenduidig voor de automobilist. Daardoor kunnen beide voorrang claimen.
Deze weg is dus slecht ontworpen.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Ja, ik zou er ook een tweede zebrapad hebben verwacht. Als op die andere plek al een zebrapad is, had daar hier ook beter voor worden gekozen!