Is het mogelijk om vanuit mbo niveau 4 uiteindelijk psychiatrie of psychologie te studeren?

ik doe sinds dit jaar de studie maatschappelijke zorg mbo niveau 4 en ik zou later heel graag iets doen met psychologie of psychiatrie omdat ik hier heel erg geïnteresseerd in ben. Verder heb ik altijd ruime voldoendes gehaald op de middelbare school en had uiteindelijk havo kunnen doen volgens mijn school. Ik ben zeer gemotiveerd als het om school gaat dus dat zou geen probleem moeten zijn denk ik.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K
Antoni
3 jaar geleden
Psychologie of psychiatrie studeren kan alleen aan de universiteit. Om daar te worden toegelaten, heb je een afgeronde vwo-opleiding nodig. Je hebt dus nog een lange weg te gaan. Er zijn echter ook -ondersteunende- functies in de psychologie of psychiatrie waarvoor je geen universitaire studie nodig hebt. Ik raad je aan om op de website YouChooz.nl https://www.youchooz.nl/ te kijken om te zien wat er voor jou allemaal mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En je kunt ook HBO psychologie gaan doen. https://www.hva.nl/opleiding/toegepaste-psychologie/toegepaste-psychologie.html

Antwoorden (1)

Psychologie is mogelijk, psychiatrie (geneeskunde) is moeilijker. Je kunt voor psychologie je HBO propedeuse halen + vwo wiskunde A certificaat. Voor psychiatrie moet je worden ingeloot bij geneeskunde én moet je ook je vwo certificaten van wiskunde A/B , biologie, natuurkunde en scheikunde halen.
Het is verstandiger om eerst havo en daarna vwo te gaan doen, om een goede basis te hebben voor de universiteit.
Met hbo social work heb je een grotere baankans. Voor 75 procent van de psychologiestudenten is er geen werk, zij komen ergens anders terecht. Als psychiater heb je wel meer kans op werk, maar dit is een zeer intensieve studie.
Staar je niet blind op deze studies. Ze zijn erg interessant, maar je toekomst (met kans op een leuke baan) is ook belangrijk.