Wat is het tegenovergestelde gezegde voor,met je neus in de pboter vallen?

Als je precies op het goede moment ergens binnen kom, kan men zeggen dat je met je neus in de boter bent gevallen! Maar is er ook een gezegde voor als je precies op het verkeerde moment ergens binnenkomt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (5)

Op de verkeerde plek op de verkeerde tijd, maar dat zal een Anglicisme zijn (wrong time, wrong place).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kun je wel door de grond zakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ergens te laat voor bent: de hond in de pot vinden.

Voor "in the wrong place at the wrong time" is volgens mij geen nl equivalent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat aan zijn neus voorbij. Hij loopt iets mis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt aan de situatie.

Als je net te laat bent voor iets, dan kun je zeggen dat je achter het net vist. (Achter een vissersnet zit er natuurlijk nog maar heel weinig vis in het water, dus dan is er niks meer voor jou over.)

Kom je te laat voor het eten, dan vind je de hond in de pot. (Vroeger mocht de hond de pan uitlikken als het eten op was, dus als je de hond in de pot vond, was er niets meer over.)