Hoe seculier is basis- en voortgezet onderwijs tegenwoordig eigenlijk?

Ik ben eigenlijk niet meer op de hoogte van de stand van zaken.
Zijn 'gemengde' scholen bijvoorbeeld per definitie seculier (want openbaar?)
Bestaan er nog steeds religieus georiënteerde scholen? Of mag dit tegenwoordig al niet meer?

Toegevoegd na 3 minuten:
In Nederland welteverstaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Er zijn nog steeds religieus geöriënteerde scholen. Dat varieert van scholen die hun morele waarden (gedeeltelijk) aan een geloof ontlenen, maar verder wel divers zijn en objectief lesgeven over verschillende levensbeschouwingen (aangevuld met bijvoorbeeld facultatieve religieuze vieringen van feestdagen) tot scholen waar hel en verdoemenis wordt gepredikt, intelligent design als gelijk aan de evolutieleer wordt onderwezen, meisjes geen broek mogen dragen en openlijk homoseksuele leerlingen en leerkrachten worden geweigerd/verwijderd.

Gemengde scholen zijn niet per definitie seculier, die kunnen ook bijvoorbeeld christelijk of islamitisch zijn. Dan zijn het overigens wel bijzondere scholen, openbare scholen zijn wél per definitie seculier.

En dan zijn er ook nog scholen die wel bijzonder, maar niet religieus zijn, bijvoorbeeld de vrije scholen en het montesori-onderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan je toch niet ontgaan zijn,dat er tegenwoordig wat islamitische scholen in Nederland worden gesloten omdat ze niet voldoen aan de eisen,die de inspectie stelt. Gemengde scholen zijn idd seculier,al zal er wel iets over religie worden onderwezen,maar dan als geschiedenis. Nog steeds is de slogan : "Onverdeeld naar de openbare school" helaas niet uitgekomen en worden kinderen op de op religieuze voet geschoeide scholen nog steeds volgestopt met allerlei onzin,wat nog goed te merken is aan sommige deelnemers op GV.