Heb ik recht op bonus bij een ontslag?

Hallo, ik heb ontslag genomen bij mijn werkgever vanaf november. In het bedrijf hebben ze een jaarlijkse winstuitkering, maar dit staat niet in het contract. Heb ik recht op (een deel van) de bonus?

Alvast bedankt.

een jaar geleden
1.2K
Antoni
een jaar geleden
@jasper040, ik zou zeggen, uit de losse pols: juridisch heb je er geen recht op, moreel wel. Mogelijk geldt er nog een soort gewoonterecht (als het al jaren op dezelfde manier is gegaan), maar die kans lijkt mij klein. Een bedrijf mag immers zijn beloningsregels wijzigen, al dan niet in overleg met (een afvaardiging van) het personeel. Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden van mensen die een juridisch degelijk onderbouwd antwoord kunnen geven op jouw vraag.

Antwoorden (2)

Als het niet in je contract staat, heb je er geen recht op.
Het kan wel zijn dat in de bonusregeling bepalingen zijn opgenomen. Een veelgebruikte bepaling is dat je in december in dienst moet zijn om in aanmerking te komen voor een bonus. Een andere bepaling kan zijn dat jouw deel van de bonus bij de laatste salarisbetaling wordt verrekend.
Oftewel: kijk hiervoor in de bonusregeling of vraag het na bij HR.
Maar op basis van je contract heb je er dus geen recht op.
een jaar geleden
Als je er recht op hebt dan zou het mogelijk in het personeelshandboek kunnen staan. Of in een ander document waar de arbeidavoorwaarden worden uitgelegd.
Heb je in november opgezegd? En ga je eind december uit dienst?
Of is 1 november je uit dienst datum?
In dat laatste geval ben je wrs al uit dienst als wordt bepaald wat de hoogte van de winstuitkering is en lijkt het me minder waarschijnlijk dat je mee zult delen. Als er een afdeling HR is dan zou ik het hier even navragen.
een jaar geleden