Hoe verander ik van middelbare school?

Het nieuwe schooljaar is net begonnen en ik ben overgegaan naar havo 4 waardoor ik naar een andere afdeling van mij school ging. Nu voel ik me daar gewoon niet goed en wil ik graag van school veranderen. Mijn ouders kunnen niet heel goed Nederlands en we weten niet echt waar we moeten beginnen. Als iemand een beetje stap voor stap het zou kunnen uitleggen zal ik dankbaar zijn.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
12.1K
Pieterke
3 jaar geleden
Heb je al contact gehad met je decaan? Die zou met je ouders kunnen praten en e.e.a. uitleggen.

Het beste antwoord

De redenen waarom jij naar een andere school wilt, weten wij natuurlijk niet. Dat hoef je hier ook niet te vertellen. Neem ook geen overhaaste beslissing. Bespreek jouw redenen eerst met jouw ouders, mentor (indien je hem of haar vertrouwt), huisarts....
Scholen vinden overstappen niet altijd de beste keuze, omdat ze bang zijn dat je de opleiding niet afmaakt.
Is jouw keuze al gemaakt is (omdat de redenen niet op te lossen zijn), kun je het volgende doen:
Weet je naar welke school jij wilt gaan? Bel deze school op. Vertel dat je je wilt overschrijven naar deze school. Vraag of je een afspraak kunt maken voor een gesprek.
Er kunnen nu twee scenario’s zijn: je kunt gewoon op gesprek komen of je moet eerst aan je oude school een doorstroomformulier/wisselformulier vragen. Kun je gewoon komen, maak een afspraak. Moet je een formulier meenemen, maak een afspraak en zorg dat je voor de afspraak het formulier hebt ingevuld.
(Sommige scholen hebben nog een formulier, andere digitaal).
Op het gesprek (nieuwe school) moeten je ouders met jou meegaan. Je mag niet alleen gaan.
Na het gesprek, beslis jij of je je inderdaad wilt aanmelden bij de nieuwe school. Deze aanmelding is niet bindend. De school onderzoekt eerst of ze jou ook echt willen en kunnen aannemen.
De nieuwe school neemt contact op met de oude school. Daarom moet je normaal ook een formulier meenemen, omdat je dan ook toestemming geeft om dat te mogen doen. De nieuwe school wil natuurlijk weten of jij geschikt bent voor hun school. Op deze manier krijgen ze informatie over jou. Dan kunnen ze een keuze maken.
Gaat de nieuwe school akkoord, dan word je daar ingeschreven. Je moet dan weer (digitaal) een inschrijving (nieuwe school) en uitschrijving (oude school) invullen.
Nu ben je klaar met alles.
Regel dit wel voor 1 oktober aanstaande. Dan zijn namelijk de officiële tellingen op de scholen.

Succes, en trek aan de bel als het niet duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedere middelbare-schoolklas heeft een mentor of een decaan, een vaste leraar of lerares die de klas begeleidt. Bij hem of haar moet je zijn voor vrijwel al je vragen over problemen op je school. Hij of zij kan je verder helpen.
Het veranderen van school is overigens een heel vergaande maatregel om je problemen op te lossen. Ook is onzeker of er op een andere school geen problemen zijn of komen. Eerst zal men op je huidige school waarschijnlijk, in overleg met jou en je ouders, zoeken naar andere oplossingen.
Toegevoegd op 26 augustus 2020 14:28: tekst
Antoni