Mag een MBO mij weigeren?

Ik heb op speciaal onderwijs VMBO TL gedaan.
Dit was toen de hoogst mogelijke optie binnen die instelling, bij testen kom ik altijd uit op HAVO.

Door omstandigheden ben ik later begonnen met studeren. Ik heb op mijn 25e een MBO 2 opleiding afgerond. De reden dat ik MBO 2 ben gaan doen is faalangst. Ik heb het met 2 vingers in mijn neus gedaan.

Nu wil ik alsnog een MBO 4 opleiding doen en ik heb me daarvoor ingeschreven. Na een intake gesprek en een gesprek met het begeleidingsbureau wordt ik nu geweigerd omdat de school denkt dat MBO 2 “mijn Max” is. Nou denk ik zelf dat het meer om mijn leeftijd gaat, maar daar mogen ze me niet op weigeren.

Maar ik vraag me af of ze me op deze grond wel mogen weigeren? Ik voldoe immers aan de toelatingseisen.

En als het niet mag, hoe kan ik dit aanpakken?
Ik ben 29 nu

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
ronron1212
3 jaar geleden
Kijk eens naar een school voor volwassen onderwijs.

Antwoorden (1)

- Ik lees op de site van de overheid dat bij specialisten opleiding MBO4 je een vooropleiding niveau 3 nodig hebt. Bij alle andere opleidingen is niveau 2 voldoende. Is jouw gewenste opleiding een van deze specialisten opleidingen?

- Daarnaast moet je je vóór 1 april hebben aangemeld. Heb je dat gedaan?

- In een aantal gevallen kan de opleiding je toch weigeren. Bijvoorbeeld als er meer aanmeldingen dan opleidingsplekken zijn. Er mag hier echter niet geselecteerd worden, dus niet op basis van je vooropleidingen, cijfers of andere criteria. Dit gaat dan puur op basis van inschrijfvolgorde.

- tot slot mag per opleiding aanvullende eisen worden gesteld. Die kan je terug vinden in de link naar de wetten (zie bronnen).

Voldoe je aan al deze eisen dan denk ik dat de opleiding je niet mag weigeren. Weet je in dat geval zeker dat ze je weigeren? Het kan namelijk ook om het 'advies' gaan, dat geven ze ná de intake. Dit advies hoef je echter niet op te volgen. Dus dan kan je je gewoon inschrijven.

Weet je zeker dat je onrechtmatig bent geweigerd, dan moet je binnen 6 weken schriftelijk bezwaar aantekenen bij de opleiding.