ik heb geen natuurkunde kan ik dan nog steeds orthodontist worden?

ik zit in 4TL en wil later orthodontist worden maar ik heb alleen Biologie, Scheikunde en wiskunde. K heb dus niet natuurkunde is dit dan een probleem voor later ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.6K
LeonardN
3 jaar geleden
Dat lijkt me bijna een kleiner probleem dan het feit dat je nu VMBO-TL doet.
Om tandheelkunde te gaan studeren aan een universiteit heb je namelijk VWO nodig (met idd natuurkunde)
Ik weet niet of je kan doorstromen naar de HAVO en dan natuurkunde erbij kan nemen, maar dat zou dan de oplossing zijn in mijn optiek.
VMBO-TL>HAVO(natuurkunde toevoegen)+2jaar>VWO+2jaar>Uni tandheelkunde+6jaar>orthodontist+4jaar
Dat is dus 14 jaar na het diploma VMBO-TL.
En dat is als je dus capabel bent om al die stappen te nemen.
tinus1969
3 jaar geleden
En in aanvulling: dan moet je ook aangenomen worden op de tandheelkunde opleiding - en de selectie daarvan is strenger//zwaarder dan die voor geneeskunde.
LeonardN
3 jaar geleden
Oh ik lees nu hier dat je een extra vak moet kiezen als je naar de HAVO wil doorstromen, dat komt dan in die zin goed uit.
Maar nogmaals, om van VMBO (ook al is het TL) naar een universitaire studie te geraken lijkt me al lastig zat, en dan zeker in de medische richting.
https://www.onderwijsconsument.nl/hoe-stroom-ik-door-van-vmbo-naar-havo/ Per 1 augustus 2020 is doorstroom van vmbo-t naar havo in de wet geregeld. De cijfereis vervalt. Er geldt wel de verplichting voor een extra vak. Voor leerlingen zonder extra vak die wel onder de oude (onderstaande) afspraken zouden mogen doorstromen geldt een overgangsregeling. De informatie hieronder komt te vervallen, deze pagina wordt nog aangepast aan de nieuwe regels.

Antwoorden (1)

Ja, die mogelijkheid is daarmee niet weggenomen.

Als je nu VMBO-TL zonder natuurkunde doet zou een mogelijke weg er zo uitzien.

VMBO-TL slagen
>doorstromen naar HAVO en natuurkunde als vak erbij kiezen (dit is denk ik een van de moeilijkste hobbels, bespreek dat met je decaan) +2
>doorstromen naar VWO met hetzelfde vakkenpakket +2
>hopen dat je aangenomen wordt op de opleiding tandheelkunde (universitair) +6
>specialiseren in orthodontie +4

Dat is dus 14 jaar na het slagen van je VMBO-opleiding, met een enorm pittige overgang naar HAVO en VWO, plus nog eens een studie waar je niet zomaar inkomt (loting).

Dus ja het kan, maar of realistisch is durf ik niet te zeggen.
Toegevoegd op 23 augustus 2020 11:55: bron