Mag een werkgever bij langdurig ziekteverzuim na 1,5 jaar ineens de reiskostenvergoeding terugvorderen?

Ik ben langdurig ziek, nu anderhalf jaar en ik heb nooit wat gehoord over reiskostenvergoeding. Nu ineens wordt er gezegd dat ik er geen recht op had en dat ik de reiskosten terug moet betalen. Wat vreemd is, ik heb een collega die is nu met pensioen maar hij is 2 jaar ziek geweest met doorbetaling van reiskosten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K
ronron1212
3 jaar geleden
Je werkgever hoeft je als je ziek bent geen reiskosten te betalen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Feitelijk is dit een fout van werkgever zoals ik her begrijp. Dan is het niet zo tof omdat nu bij mij neer te leggen vind ik. Ik vraag me af wat mijn rechten in deze zijn, aangezien ik niet wist hoe dat belastingtechnisch zit....
MarBet
3 jaar geleden
Is er een OR? Je zou het daar eens kunnen vragen. Het is idd niet netjes dat ze hier nu mee komen en het terugvorderen, al had je er geen recht op. Ik denk niet dat je juridisch gezien ergens staat.
Mijn ervaring toen ik ziek was is ook dat je bij toeval achter dingen komt. Heel naar, want dat kun je gewoon even niet hebben op dat moment. Zeker dit soort zaken moet een werkgever gewoon goed op orde hebben. Sterkte!
paulus811
3 jaar geleden
@MarBet, een OR gaat niet over individuele gevallen.
MarBet
3 jaar geleden
@Paulus, dat klopt. Maar als een werkgever na 1,5 jaar pas reiskostenvergoeding stopzet, is er waarschijnlijk iets niet goed geregeld. Dan gaat het dus niet meer om een individueel geval en kan een OR namens de werknemers wel het gesprek voeren met het bestuur. Niet om iets op te lossen voor een individu, maar wel om structureel tot een verbetering te komen.

Antwoorden (1)

Als een werknemer een vaste reiskostenvergoeding krijgt en ziek wordt, mag zijn werkgever de vergoeding niet zomaar onbelast laten doorlopen, als een werknemer langdurig ziek is. De Belastingdienst heeft grenzen aan deze periode gesteld, waar een werkgever zelf alert op moet zijn.
Als het ernaar uitziet dat een werknemer wegens ziekte een tijdje uit de running zal zijn, mag de werkgever de vaste reiskostenvergoeding stopzetten. Hij hoeft deze vergoeding echter niet per se meteen in te trekken. De werkgever mag de vaste reiskostenvergoeding bij ziekte (tool) fiscaal gezien onbelast doorbetalen in de lopende en eerstvolgende maand. Bij langdurige ziekte mag hij de onbelaste vaste reiskostenvergoeding pas weer gaan betalen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand van herstel. Hierbij moet hij uiteraard wel de arbeidsvoorwaarden en eventuele cao-bepalingen in acht houden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Maar, mag hij deze terugvorderen?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
- van mij. Is geen antwoord op de gestelde vraag.