Welke vergunningen heb ik nodig voor het vestigen van een kleine sauna in een boerderij? derij

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (1)

Vergunningen zijn belangrijk, en in sommige gevallen verplicht, als u een bedrijf wilt starten. Bij de Kamer van Koophandel (KvK) kunt u in detail vinden welke vergunningen u voor uw bedrijfje nodig heeft. Daarnaast stelt de gemeente waar uw bedrijf gevestigd is/wordt ook bepaalde eisen. Voor deze specifieke eisen gelden per gemeente andere regels. Zowel bij de KvK als bij de gemeenten zijn er deskundigen die u op weg kunnen helpen in de doolhof der vergunningen.
In Nederland bepalen bestemmingsplannen van de overheid waar u wel en waar u niet uw bedrijf mag opzetten. In deze bestemmingsplannen staat ook wat de gebruiksmogelijkheden zijn voor uw bedrijfspand en perceel en wat er in de omgeving van uw bedrijf allemaal nog kan gaan veranderen. Het is dus belangrijk om te weten wat er in het bestemmingsplan staat, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Ook moet u er rekening mee houden dat een gemeente een bestaand bestemmingsplan kan wijzigen. Het is voor u van belang om de procedure hiervoor te kennen, want de toekomst van uw bedrijf kan ervan afhangen.
Om een en ander te vergemakkelijken is in 2010 de omgevingsvergunning ingevoerd. Onder de omgevingsvergunning vallen zo'n 25 andere vergunningen, waaronder de hieronder besproken Milieuvergunning, Bouwvergunning en Gebruiksvergunning.
Vraag dus informatie bij de Kamer van koophandel en je gemeente, zij kunnen je zeker verder helpen, want om een goed antwoord op je vraag te geven, is er veel meer informatie nodig.