Ik wil een workshop opzetten op het gebied van inkoop, welk BTW percentage is van toepassing ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hoi Omnifocus,

Het 21% BTW-tarief is van toepassing, tenzij (kortgezegd):

- je valt onder de kleineondernemersregeling; en/of,
- je workshop onderdeel uitmaakt van een beroepsopleiding.

Het meer uitgebreide antwoord luidt:

Als ondernemer moet je ALTIJD 21% BTW berekenen over je goederen en/of diensten, TENZIJ:
1. je netto-BTWafdracht per jaar te laag is;
2. je omzet verdiend wordt met goederen en/of diensten van de 0% BTW - lijst;
3. je omzet verdiend wordt met goederen en/of diensten van de 6% BTW - lijst;
4. je omzet verdiend wordt met goederen en/of diensten die BTW-vrijgesteld zijn.

Voor:

1) Zie: de Nederlandse kleineondernemersregeling (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/hoe_bereken_ik_mijn_korting/hoe_bereken_ik_mijn_korting_vanwege_de_kleineondernemersregeling);

2) en 3) zijn beide niet van toepassing op jouw werkzaamheden;

4) Workshops kunnen hieronder vallen. Daarvoor moet jouw workshop (onderdeel van) een beroepsopleiding zijn. Als dat het geval is, dan kom je inderdaad voor BTW-vrijstelling in aanmerking indien:

- jouw workshop onderdeel is van een wettelijk erkende beroepsopleiding;
- of indien dat niet het geval is: de kosten ervan door de overheid gefinancierd worden EN de opleiding waar je workshop onderdeel uit van maakt wettelijk 'genoemd' is;
- indien dat ook niet het geval is zou jezelf nog ingeschreven kunnen zijn in het Centraal Register voor Kort Beroepsonderwijs (CRKBO);
- indien dat ook niet het geval is zou je toch alsnog voor BTW-vrijstelling in aanmerking kunnen komen als je workshop beroepsrelevant taalonderwijs betreft (bijvoorbeeld: "Engels voor inkopers" EN die cursus valt onder het CRKBO (zie hiervoor)).

Zie voor meer informatie over deze vier vrijstellingsvereisten de site van de Nederlandse Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/beroepsonderwijs/beroepsopleidingen/beroepsopleidingen

SUCCES!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dat is dan gewoon 21 % btw wat je moet berekenen.
ronron1212