Wat kun je doen tegen personeel dat zich continu ziek meld?

Er is iemand binnen een klein bedrijf dat zich continu ziek meld en ook voor langere periode. Dan weer twee dagen werkt en zich weer ziek meld. Daarbij loopt je bedrijf ook nog eens erg slecht.

Toegevoegd na 10 minuten:
Deze persoon is een aangetrouwde familie lid en die heeft in die zin problemen dat hij te veel blowt. Maar onder mom van een pijntje hier, probleempje daar. Je hebt geen poot om op te staan. Maar het bedrijf gaat zeer slecht en je mist continu 1 man personeel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je kunt altijd de inspectie naar zijn huis laten komen, of hem ontslaan ( maar dan wel een nieuw personeelslid aannemen natuurlijk) ook kunt u zelf naar hem toe gaan als '' zieken bezoekje '''( onaangekondigd natuurlijk)

gr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Op korte termijn niet zo heel veel. Een goed idee is in ieder geval om een verzuimgesprek te houden. Grote organisaties houden de stelregel aan: bij meer dan 2 korte ziekmeldingen in 1 jaar of in totaal meer dan 4 weken ziek thuis is er iets meer aan de hand.

Niemand heeft nl 3 keer per jaar griep. Vraag naar het hoe en waarom van de ziekmeldingen en wat je er als werkgever aan kunt doen. Soms heeft zo iemand problemen thuis of kan hij/zij het werk niet aan. Vragen kan dus altijd.

Ziekteverzuim op zich kan nooit reden zijn voor ontslag, maar als iemand een tijdelijk contract heeft kun je er natuurlijk voor kiezen om het niet te verlengen, dat mag zonder opgaaf van reden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het niet helpt kan 'hinderlijk storen' ook wel helpen. Dus na de ziekmelding meteen elke dag bellen, eventueel inspectie (maar dat kost geld en er gaat alleen een leek langs die niet echt onderzoekt of iemand ziek is; wel wordt gekeken of hij/zij niet de buitenboel aan het schilderen is of de kerstinkopen aan het doen is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand heeft 3 keer per jaar griep?
Tuurlijk wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk niet, vraag maar aan je huisarts; echte griep he, geen verkoudheid
de leidinggevende moet die persoon goed begeleiden en hem weer aan het werk zien te krijgen of zonodig vervangend werk of thuiswerk. Ik ken de achtergrond niet dus is moeilijk om hierover te oordelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de tafel gaan zitten met deze persoon. Kijken wat er aan de hand is.
Als werkgever moet je een goede werksituatie creeren, maar jouw werknemer heeft ook zijn plichten en mag zich niet zomaar telkens ziekmelden.
Diegene moet aan kunnen tonen dat hij/zij er alles aan doet om toch arbeid te kunnen leveren.

Biedt dan ook eventueel aangepast werk aan bij een volgende ziekmelding. Weigert diegene kun je dat op niet meewerken aan re-integratie gooien, of zelfs werkweigering. En dan zou je een loonopschorting kunnen overwegen.

Direct de arboarts eropaf sturen bij een volgende ziekmelding.
De eerste twee ziektedagen voor eigen risico (dus van verlofdagen afhouden)
Direct naar 70% loon gaan.
Er is een mogelijkheid om een ontslagvergunning aan te vragen via het UWV. Dat kun je zeker proberen. Zeker als je bedrijf al niet best loopt, en je dus duur ziek personeel hebt.
Op de site van het UWV werkgevers kun je veel informatie vinden over hoe je dit aanpakt.

Als de nieuwe ziekmelding binnen 4 weken na de vorige ziekmelding is, telt dit nog steeds als dezelfde. Deze persoon kost jou dus enorm veel geld. Maar let wel, als werkgever heb je ook rechten!
Je zou ook eens om de tafel kunnen gaan zitten en een overeenkomst "ontslag met wederzijds goedkeuring" op te stellen.

Toegevoegd na 16 uur:
Je moet inderdaad een dossier opbouwen. Doe van elk gesprek, en elke ziekmelding verslag.

Doordat het familie is vind je het moeilijk om er hard mee om te gaan. Maar aan de andere kant vind hij het waarschijnlijk wel makkelijk. Je bent familie, dus je zegt er niets van.
Voor wat hoort wat. Jij betaalt loon, hij arbeidt. Familie of niet.
Ik zou in dit geval zeker een stevig gesprek aangaan, waarin je ook jouw situatie uitlegt. ALs familie zal hij zich dat ook aantrekken.
Je laat het toch niet gebeuren dat je je bedrijf door een blowende luilak ten onder laat gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erachter komen wat deze persoon mankeert en deze daarbij helpen. Grote kans dat ze of echt ziek is of een persoonlijk probleem heeft.
Altijd beter de wortel te vinden dan te gaan takkesnoeien, en ook veel sympatieker tegenover je collega.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ah, die toevoeging kwam pas later.
In dat geval confronteer je hem gewoon en zet je hem voor een keuze.
Of je gaat ons helpen dit bedrijf te redden.
Of je zoekt een andere baan.

Hard maar effectief, en dat het een aangetrouwd familielid is maakt niets uit, dan zou hij JUIST meer verantwoordelijkheid moeten tonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat doe je er nu al aan?
Hoe betrokken ben je bij je werknemers?
Ga je vragen hoe het er mee is?
Bel je iedere week op?
Stuur je een bloemetje?
Ook zieke werknemers zijn werknemers, ze zijn alleen even niet op het werk.

Als bedrijf met personeel heb je het verzuimbeleid goed geregeld.
Dus heb je waarschijnlijk ondersteuning van een Arbodienst of Arbo-adviseur, Arbo-deskundige.
Die heb je om je in dit soort gevallen van advies te dienen.

Want dat je niet verplicht bent je bij een Arbodienst aan te sluiten, ontslaat je als werkgever niet van de verplichting om alles goed te regelen betreffende de aanpak van de arbeidsomstandigheden en de verzuimbeheersing

In ieder geval is het belangrijk een uitgebreid dossier bij te houden van betrokken werknemer.
Alle ziektedagen.
Functioneringsgesprekken.
Verzuimgesprekken.
ETC.

Dat het bedrijf slecht loopt heeft daar niets mee te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat het een aangetrouwd familielid is heeft er ook niets mee te maken.
Als de bedrijfsarts, arbo-arts, deskundige
kan vaststellen dat het verzuim ontstaat door te veel blowen, dan zou dat op den duur een ontslaggrond kunnen zijn.
Maar dan MOET je een goed dossier hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melden aan directeur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, het kost wel weer geld. Maar een arbodienst inschakelen helpt het beste. Die controleren scherp en roepen de mensen op. Bij gebleken fraude zijn er sancties.
Het moeten doorbetalen van ziek personeel, kost waarschijnlijk meer.

Maar als hij zelf directer toezicht houdt en belangstelling voor zijn bedrijf en het personeel toont, zal het verzuim eerder afnemen.
Via de KvK is het misschien mogelijk een coach voor hem en het bedrijf in te schakelen. Zodat hij het meer gaat ""zien"" en de motivatie terugkeert en het blowen stopt.
Je zou zelf even bij de KvK in jullie plaats kunnen informeren of ze zo n functionaris hebben of kennen, en dan beide ideeen aan hem voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke weg je ook bewandelt... Leg overal archief van aan. Mocht het namelijk ooit tot een rechtszaak komen dan kan je aantonen wat je hebt gedaan.