Als ik een Oostenrijks bedrijf aanklaag (met toevoeging), moet ik dan ook een Oostenrijkse advocaat hebben?

Hoi allen,

Een bedrijf dat mij behoort uit te betalen heeft in totaal zo'n twee maal een gemiddeld jaarloon achter gehouden. Ik ben hiermee naar de rechter gestapt en gewonnen; het buitenlands bedrijf moest mij de schikking terug betalen. Ze hadden tot juni vorig jaar de tijd, en hebben tot nu slechts een deel terug betaald, maar hun bedrijf bestaat gewoon nog en ze verdienen veel geld.

Mijn advocaat heeft zijn fee al gehad en wilde niet meer meehelpen, maar er zou een nieuwe advocaat op gezet moeten worden, wil ik mijn geld alsnog terug krijgen (al heeft de rechter dit al bepaald).

Ik kan toevoeging krijgen, ik heb te hoge schulden in vergelijking met inkomen, dus een pro deo advocaat is mogelijk.. maar:

Het betreft een Oostenrijks bedrijf, ben ik verplicht een Oostenrijkse advocaat te nemen? Zo ja: hoe vind ik een Oostenrijkse Pro Deo advocaat (die dus op toevoegingsbasis werkt), Ik kan online niets vinden..

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hieronder staat een link met advocaten in Oostenrijk en met stad waar ze werkzaam zijn. Als je doorklikt zie je hun specialisatie.

Ik zou er een drietal uitzoeken die me geschikt lijken, met ze bellen en je probleem aan hun voorleggen.

Aan de hand van hun antwoorden kun je bepalen hoe je verder gaat.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Edraket, Ik neem aan dat deze niet per definitie Pro Deo advocaten zijn? Ik zal ze contacteren, bedankt!
Edraket
9 jaar geleden
Het lijkt me moeilijk (bijna onmogelijk) om in het buitenland een Pro Deo advocaat te krijgen. Als je de drie advocaten benadert en ze leggen je uit wat ze voor je gaan doen vraag dan of ze het werk kunnen doen voor een vaste prijs. Dus dat je de advocaat niet per uur betaalt, maar hij voor een vast totaalbedrag werkt.
Je weet dan wat het gaat kosten en of het financieel haalbaar is.

Andere antwoorden (1)

Of je een Oostenrijkse advocaat moet kunnen we niet zeggen zondere nadere informatie:
- Heeft het bedrijf een vestiging hier? Of hebben ze andere spullen van waarde hier in Nederland?
- Is het vonnis hier uitgesproken of niet?

Ik vermoed dat de simpelste optie is om beslag te laten op de bezittingen van die firma. Hebben ze in Nederland wat? Dan daar gelijk daarop beslag op laten leggen, dit kan met een Nederlandse advocaat. Hebben ze echt niets hier, maar betreft het een Nederlands vonnis? Dan is dat ook van toepassing in Oostenrijk (doorwerking), of een Nederlandse dat kan opeisen durf ik niet te stellen, aangezien ik de rechtsregels van Oostenrijk niet ken (en dus niet weet wanneer een bevogd advocaat daar vereist is).
Mochten ze spullen in Nederland hebben, dan moet je daar gewoon morgenochtend 09.00 beslag op laten leggen. Informeer anders even bij advocaat, vaak is een eerste consult gratis en zorg ervoor dat je vordering in elk geval niet verjaart (doordat we geen details hebben weet ik niet welke regels op de verjaring van toepassing zijn).

Aangezien het om loon ging vermoed ik dat ze gewoon hier een vestiging hebben of actief zijn en dat je je gelijk via het Nederlands recht kan halen. De 'nationaliteit' van het bedrijf of de advocaat maakt niet uit, het rechtsgebied en de eventuele bevoegdheid van de advocaat wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je info! Het betreft een Oostenrijks bedrijf, geen link met Nederland. Ze hebben in Nederland niets. Destijds hebben we een Oostenrijkse advocaat in arm genomen. Het betreft ook een Internet bedrijf, ik verkoop en zij innen geld - nemen daar hun fee vanaf en betalen bij het grootste percentage van de opbrengst. Het is een billingcompany. Het is dus niet 'loon' zoals we het kennen, ik ben niet in loondienst bij hun. Sorry voor de verwarring; het feit dat ik aangaf 'twee maal gemiddeld jaarloon ingehouden' doelde op de hoogte van het bedrag dat ze van mij hebben afgenomen. Ik zal sowieso informeren bij een Nederlandse advocaat. Ik kan wel Nederlandse Pro Deo advocaten vinden, maar ik kan dit online niet in Oostenrijk vinden. Ik neem aan dat dit wel bestaat in het buitenland (dus ook Oostenrijk bedoel ik), maar ik kan het niet vinden. Als ik weet of er een goed Oostenrijks advocatenkantoor bestaat welke op toevoeginsbasis werken, zou ik hun kunnen informeren, maar tot op heden heb ik daar helaas niets over gevonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, zo. Helaas, ik weet te weinig van Oostenrijkse rechtsgang om je daar mee op weg te wijzen. Heb even gegooled en dit gevonden:
http://kenniswijzer.rvr.org/werkinstructies-toevoegen/allerechtsterreinen/grensoverschrijdende-geschillen-23a-k-wrb.html Ze wijzen je verzoek mogenlijk af, maar kunnen je helpen met een Oostenrijkse toevoeging. M.a.w. er lijken dus mogelijkheden te bestaan voor toevoeging indien je met bij een Nederlandse advocaat terugkunt. Je kunt denk ik het beste even bellen met dat nummer (juridisch loket is vaak niet denderend bij lastigere vragen).