Bij welk niveau diploma vervalt je studieschuld?

Ik ben vorig jaar aan een HBO opleiding begonnen en ben halverwege gestopt. Nu heb ik dus een studieschuld opgebouwd doordat ik gebruik maakte van het StudentenOV. Deze kan je kwijtschelden als je binnen 10 jaar een diploma behaalt, maar welk niveau moet dit diploma zijn? Ik ga namelijk aankomen jaar een MBO 3 opleiding doen er daaropvolgend een 1-jarige MBO 4 opleiding. Gelden deze diploma's dan ook?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Nee. Voor hbo/universiteit en mbo gelden aparte regelingen. Voor de studiefinanciering voor hbo en universiteit geldt dat je een diploma op minimaal hbo-niveau moet behalen om de studieschuld kwijtgescholden te krijgen. (Als je onder het sociaal leenstelsel valt krijg je alleen het inkomensafhankelijke deel van de studiefinanciering kwijtgescholden, het leenstelsel is een paar jaar geleden ingegaan)
Ga je nu mbo doen, dan kun je waarschijnlijk wel opnieuw studiefinanciering krijgen. Deze wordt na het behalen van het diploma op niveau 3 of 4 wel omgezet in een gift. Maar het deel voor hbo valt daarbuiten, daarvoor zul je toch een diploma in het hbo moeten halen.