Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt je advocaat via de Havo met een CM pakket zonder wiskunde?

Ik zit in 4havo en doe c&m zonder wiskunde. Ik wil later graag advocaat worden, maar kan nergens vinden of hiervoor wiskunde echt nodig is. Ik kan wel HBO-rechten studeren, maar weet niet of je door kan naar de unie zonder wiskunde. Iemand die mij kan helpen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Rechten studeren kan met élk vakkenpakket. Het maakt dus niet uit of je wel of geen wiskunde hebt gekozen.
tinus1969
5 jaar geleden
Al eens op de website van de betreffende opleiding/school gekeken?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Om advocaat te kunnen worden, moet je een beroepsopleiding advocatuur volgen. Hierop word je alleen toegelaten als je een masteropleiding rechtsgeleerdheid met civiel effect hebt voltooid.

Om bij de masteropleiding rechten te kunnen komen, zijn er in jouw geval verschillende routes mogelijk.
1. Je gaat na de HAVO verder op het VWO en gaat daarna rechtstreeks naar de universiteit om aan de bachelor rechten te beginnen. Na het behalen van je bachelor kun je een master gaan doen.
2. Je gaat na de HAVO HBO Rechten doen:
2A. Je rondt de propedeuse aan het HBO af en gaat naar de universiteit om daar aan je bachelor te beginnen en vervolgens de master te doen.
2B. Je haalt een bachelor HBO Rechten, doet een schakelprogramma van tenminste 60 EC studiepunten (staat gelijk aan een jaar studeren) en begint vervolgens aan een master rechten bij een universiteit.
3. Je kunt - als je 21 jaar of ouder bent - proberen toegang te krijgen tot de rechtenstudie via een 'colloquium doctum' - dit is een behoorlijk pittig traject!

Overigens worden er geen eisen gesteld aan de vakken die je hebt gevolgd op de middelbare school. Wel is het over het algemeen handig dat je bedreven bent qua talen (sowieso Nederlands en Engels zijn aan te raden).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
MarBet
5 jaar geleden
De route via vwo is volgens mij alleen mogelijk als wiskunde voor instroom bijgespijkerd is. Want vwo kun je niet doen zonder wiskunde en je stroomt dan in klas 5 in. Dus advies om via hbo te gaan.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing