Mag ik voor mijn centraal examen een onvoldoende halen?

Hallo, op mijn cijferlijst sta ik geen onvoldoendes, maar ik ben toch bang dat als ik een onvoldoende haal ( 5,4 of lager ) voor een Centraal Examen ik niet zal slagen. Er is mij ooit iets verteld dat je voor je Centraal examens een 5.5 of hoger MOET scoren, is dat waar?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb het trouwens over een VMBO-TL examen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (5)

Nee, als je uiteindelijk een 5, twee 5en, een 4 of een 4 en een 5 staat is er niks aan de hand. Je mag wel maar een 5 voor nederlands, wiskunde of engels halen.
verder moet je genoeg compensatiepunten hebben (gemiddeld een 6 of hoger)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
exameneisen zijn verandert, je moet ook een 5.5 gemiddeld voor je centraal eindexamen halen. Antwoord klopt dus niet meer vandaar de minnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, jammer dat ik dat niet wist :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een 4 en een 5 mag ook niet! 1x4 mag, of 2x5, MITS je er ook een 7 tegenover hebt.
de cijfers van de ce's moeten samen een 5.5 zijn. dus als je een 5 haalt en er staat bijvoorbeeld een 8 tegen over, kan je nog slagen. zo is het mij verteld, weet niet of dit klopt.
12 jaar geleden
het is in ieder geval zo dat je voor alle schriftelijke centraal eindexamens gemiddeld minimaal een 5.5 moet staan, hiervoor maken de schoolexamencijfers niet uit. ook mag.

De zak/slaagregeling wordt als volgt aangescherpt:

-
Het gemiddeld centraal examencijfer moet onafgerond een 5,5 of hoger zijn (vanaf 1 augustus 2011).
-
Voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde mag maximaal één vijf behaald worden op havo en vwo (vanaf 1 augustus 2012).
-
De afwijkende berekening van het eindcijfer in de basisberoepsgerichte leerweg wordt afgeschaft (vanaf 1 augustus 2011).

de regel over Ne EN en Wi geldt dus nog niet voor jou, maar je moet wel voor je centrale examens een 5.5 gemiddeld staan. Verder is er niets verandert ten opzichte van vorige jaren.

Toegevoegd na 2 minuten:
volledige uitleg over slagen/zakken voor eindexamen staat bij link 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gemiddeld een 5.5 of hoger staan. Dat zijn dus alle cijfers bij elkaar. Wanneer je dus met andere cijfers zo kunt compenseren dat jij gemiddeld boven de 5.5 staat is er niks aan de hand.
Verder mag je één 5 (tegenover één 7), twee 5en (tegenover twee 7en's) of één 4 (tegenover twee 7en's) staan. Kortom, wanneer je kunt compenseren is er niks aan de hand. Succes ermee! (Ps: dit geld voor Havo, maar zal voor VMBO-TL wellicht hetzelfde zijn. Maar je slaagd waarschijnlijk toch wel, ik hoor van ca. 99% van mijn vrienden die ook vmbo deden dat ze slaagden zonder te leren... Voor mij is dat een ander verhaal hoor;) Maar ik doe Havo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is al gegeven, maar ik wil er nog aan toevoegen dat je van je school uit een informatie boekje gehad zou moeten hebben met al deze informatie erin! Is dit niet het geval dan kun je deze informatie altijd opvragen, de school is verplicht deze te geven.

Succes met je examens!
Helaas heb ik volgend jaar bij mijn Atheneum examen wél last van de EN - NL - WI regel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hetzelfde probleem hier. En ik volg dan ook nog extra moeilijke engels en wiskunde. O_O