Krijg ik een bijstanduitkering als mijn vriendin op school zit?

Afgelopen week ben ik werkloos geworden
Maar nu is mijn vraag heb ik recht op een bijstanduitkering ik
woon op mezelf samen met mijn vriendin.
Mijn vriendin zit nog op school.
Moet ik dan die bijstanduitkering dan als paar op geven of
Alleenstaande?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Heb je minder dan een jaar gewerkt dan? Meestal krijg je eerst WW.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Begin februari ben ik afgestudeerd van school en à
En daarna heb ik bij 2 bedrijven gewerkt via Uitzenburea
En sins vrijdag hadden ze geen werk meer.
Voor ww moet je 26 weken gewerkt hebben van de 36 weken

Antwoorden (2)

U heeft mogelijk recht op bijstand als u niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien.

Voorwaarden bijstandsuitkering
U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner mee.
U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.
Eigen vermogen en bijstand
Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto en het eigen huis. Het maximaal eigen vermogen dat u voor de bijstandswet mag hebben is, hangt af van de samenstelling van uw huishouden. Wat u meer heeft dan het maximumbedrag, moet u eerst opmaken voordat u een bijstandsuitkering krijgt.

Maximum eigen vermogen in 2014
Samenstelling huishouden Maximumbedrag eigen vermogen
Gezamenlijke huishouding € 11.700

Het eventuele inkomen en eigen vermogen van je vriendin telt ook mee. Als je 27 jaar of jonger bent, zal je de eerste 4 weken geen bijstand ontvangen, dit omdat je verplicht werk moet zoeken, of een opleiding moet starten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oor de WWB worden samenwonenden, behoudens uitzonderingsgevallen, als partners gezien. Uw vriendin heeft studiefinanciering. Studiefinanciering is geen inkomen, maar wordt wel als middel (lees inkomen) gezien voor de bijstandsuitkering. Door de studiefinanciering van uw vriendin wordt u dus gekort op uw bijstandsuitkering.

De studiefinanciering van uw vriendin zal dus gevolgen hebben voor de bijstandsuitkering van het huishouden als het totale inkomen inclusief de bijstandsuitkering hoger is dan de bijstandsnorm voor gehuwden. Daarbij wordt de studerende een inkomen toegerekend die bestaat uit de basisbeurs, de maximale aanvullende beurs en de basislening. Ook als de studerende niet al deze bedragen per maand ontvangt.
fisbel
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Aan het begin van je antwoord ("oor de WWB") is een letter (of meer?) weggevallen. Wat moest daar staan?
fisbel
9 jaar geleden
oor de WWB = Voor de WWB