Heeft iemand tips om de moed erin te houden bij het solliciteren?

12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wilt niet schoonmaken of werkloos zijn hè? Gewoon doorgaan, want uiteindelijk zal het je lukken :) Veel succes!
Snuffel
12 jaar geleden
Ik voel me niet te min voor schoonmaken, maar nee, inderdaad liever niet. Heb ik wel een tijd lang gedaan hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, het is maar om je een gevoel te geven dat er beter is als je het maar probeert :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je probleem helemaal, ikzit zelf in precies hetzelfde schuitje
Snuffel
12 jaar geleden
Ik krijg soms het gevoel dat niemand mij wil hebben. En ik doe zo mijn best. Soms wil ik opgeven met solliciteren. Maar ja.

Het beste antwoord

het is lastig inderdaad om de moed erin te houden. Mijn probleem was altijd dat ik, als ik weer zon bericht terug kreeg met de strekking "bedankt voor uw interesse, ons oog is op een andere kandidaat gevallen en we wensen u veel succes bij eventuele verdere sollicitaties", dat ik me dan zo totaal nutteloos/waardeloos voelde.

Wat kan helpen (en mij in elk geval hielp) was dingen doen waarvan ik weet dat ik er goed in ben. Of dat nou videospelletjes zijn, een sport of kantklossen dat maakt allemaal niet uit. Punt is om je eigen zelfbeeld weer even die boost te geven/gunnen. Houdt je in elk geval niet verder bezig met werk/solliciteren als je 's ochtends bij de post zo'n brief vind of een telefoontje krijgt "dat je het niet bent geworden". Die dag is gewoon ff geen werk en verder helemaal van jou. Zoek desnoods wat afleiding in een boek of film.

Bereid je pas 's avonds weer voor dat je de volgende morgen weer actief gaat zoeken naar een baan. Dat je je sollicitatiebrief nog eens goed onder de loep neemt en maak ook pas de volgende morgen bij een goede kop koffie/thee plannen om je CV eens helemaal overnieuw te doen of andere ideeën. Begin ook dan met een instelling van een nieuwe dag vol mogelijkheden en zoek die ook! Kijk op internet, bel en overleg met uitzendburo's (of beter doe "een rondje" en bezoek de uitzendburo's), pluis kranten na en (heel erg belangrijk) spreek je sociale netwerk aan dat je werk zoekt en of zij nog iets gehoord/gelezen hebben.

Wat je volgens mij beter niet kunt doen is lotgenoten opzoeken. De kans is groot (dat had ik ook) dat je elkaar in een negatieve spiraal ongewild meesleurt. Lekker even voor het moment misschien, maar biedt zéker geen oplossing.

Heel veel succes (I've been there :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Wat ook kan helpen tegen dat gevoel van "nutteloosheid" is om je tijd (nuttig) te besteden, b.v. door vrijwilligerswerk te gaan doen. En je te realiseren dat er talloze mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten. Het ligt dus niet aan jou, maar aan de (economische) situatie.
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je wel voor dit zeer goede antwoord. Het helpt!

Andere antwoorden (1)

Bedenk alvast waar je op gaat solliciteren na de sollicitatie waar je voor gaat, en hoeveel zin je daar ook in hebt. Ga er bij voorbaat vanuit dat je de baan niet gaat krijgen, dan is de teleurstelling minder groot.

Het blijft moeilijk maar geef de moed niet op. Ergens is een bedrijf/instantie die JOU nodig heeft.

Succes!