Bij veel bedrijven gaat niet alles zoals het hoort volgens de wet, is er een manier om bedrijven te laten controleren?

Ik hoor vaak vaak van misstanden in bedrijven. Denk hierbij aan de arbo regels die overschreden worden, contractregels die soms niet worden nageleefd en ga zo maar door.

Is er een manier om deze bedrijven anoniem te melden? Of moeten ze zelf een keer tegen de lamp aan lopen?

en dan bedoel ik ook ernstigere zaken dan het overtreden van de arbo regels....

Hoe zit het met bedrijven die niet aangesloten zijn bij een CAO, hoe worden de rechten van de werknemers dan behartigd?

Toegevoegd na 20 minuten:
Gaat niet om het bedrijf waar ik zelf werk, maar ik hoor zo vaak van andere mensen over misstanden.... hoe moet je hier mee om gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Is er geen CAO dan zijn er altijd nog regels volgens de wet
waar bedrijven zich aan moeten houden. De wet op de arbeidstijden bijv. kun je artikel voor artikel op internet nalezen. Ik heb het laatst nog aan de hand gehad. Mijn man had wegens ontslag van een manager-collega op gegeven moment in 1 periode van 4 weken 15 nachtdiensten! Nu ben ik lid van "jurofoon" kun je dan gratis mee bellen als je juridisch advies nodig hebt. kost 45 Euro per jaar en dat geld ben je normaliter al kwijt aan een uitgebreid telefoongesprek. Je krijgt korting op advocaten en nog veel meer.Is ook een heel handige info site. Maar goed. Ik kreeg iemand aan de lijn ( ze zijn allemaal rechtskundig ) Ze zei dat ik helemaal gelijk had, volgens de wet kon dit niet, want er zijn wettelijke voorschriften m.b.t. arbeids-en rusttijden, ongeacht de CAO. Ze zei me de wetsartikelen en als zijn baas er moeilijk over zou doen zouden zij de arbeidsinspectie erop zetten. Mocht die het nodig vinden,dan werd het bedrijf gescreend en het resultaat zou er binnen een week zijn. Dat alles zou me 150 Euro kosten wat ik bij goed gevolg weer terug kon verhalen. Mijn man is met deze gegevens naar zijn baas gestapt, deze kon er niet omheen, er werd een vergadering belegd en het resultaat; 7 nachtdiensten per periode. Je kunt altijd eens op de site van www.jurofoon.nl kijken. Degene die overtredingen van een bedrijf aanpakt is dus de arbeidsinspectie. Ik weet alleen niet of die dat op anonieme basis doen. Ik denk het niet.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je kan zelf contact opnemen met de arbo, waarbij je anoniem kan blijven,
en voor contractionele overtredingen, kun je beter contact opnemen met rechtsbijstand. Die kunnen je daar het beste bij helpen

Toegevoegd na 11 minuten:
je baas zit toch niet op gv hè ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je lid bent van de vakbond ? die kunnen ook advies geven. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiervoor zijn meestal klokkenluiders regelingen. Per bedrijf/branche verschilt deze regeling. Als het een strafbaar feit is kun je ook de kliklijn bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een CAO is ook maar een contract (namelijk een collectieve arbeidsovereenkomst), wat dat betreft is er geen verschil tussen bedrijven die wel of niet onder een CAO vallen. Een papiertje op zich beschermt niemand.

Als ik onder een CAO val, en mijn werkgever houdt zich niet aan de CAO/mijn contract, dan schakel ik (na het zelf aan te kaarten) een advocaat in. Als ik niet onder een CAO val, en mijn werkgever houdt zich niet aan mijn contract, dan schakel ik ook een advocaat in.

En omdat ik niet een advocaat wil moeten betalen op het moment dat ik rechtsbijstand nodig heb, heb ik een rechtsbijstandverzekering om het risico te dekken dat ik wel eens zo'n dure advocaat nodig zal hebben.

Ik heb wel eens een advocaat in moeten schakelen wegens een arbeidsconflict (ik kreeg niet betaald waar ik recht op had) en dat werkte perfect.

Nu ben ik in de luxepositie dat ik vaardigheden bezit waardoor ik altijd wel werk zal vinden, een tweede inkomen (van mijn man) waar ik zo nodig op terug kan vallen, en nog weinig verplichtingen (geen kinderen). Daardoor heb ik niet zo'n behoefte om dingen anoniem aan te kaarten.

Bij problemen stap ik gewoon naar mijn werkgever. Als puntje bij paaltje komt: voor hém tien anderen, niet andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden ook vaak de regels overtreden omdat het bijna onmogelijk is om te werken als men zich aan de regels houd.En er zijn volgens mij ook wel uitzonderingen. Neem nou eens Schiphol: volgens de Nederlandse wet mag je maar 25 kilo beuren maar sommige maatschappijen mag je 2 maal 32 kilo meenemen hoe is dit dan te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiermee bedoelde ik dat er misschien in sommige bedrijven uitzonderingen worden gemaakt en wij denken aan een overtreding. en info kun je ook krijge bij het juridisch loket.