Je leert er niks van.Zelfs op jonge leeftijd weet men wel wat wel en niet mag op school.Mijn zoon kreeg de vorige week straf omdat hij zijn huiswerk niet had ingeleverd.Normaal moest dat op dinsdag worden ingeleverd,maar deze keer op maandag omdat zijn lerares dinsdag niet op school zou zijn.Hij moest 4 a4tjes vol rekensommen maken.Er stond nergens dat de uitkomsten moesten kloppen,dus heb ik hem gezegd dat hij kon invullen wat hij wilde.Hij heeft gewoon bij elke som een letter geantwoord.De juf vond dit niet goed en hij kreeg weer nieuw strafwerk.Na een goed gesprek tussen haar en mij werd besloten dat het goed was.Ze excuseerde zich zelfs voor het 1ste strafwerk.Ze had er niet bij nagedacht dat het huiswerk normaal op dinsdag moest worden ingeleverd.
Maar de jeugd leert blijkbaar niet veel van straf,aangezien de meeste vaker straf krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het nut van strafwerk is dat je de volgende keer wel 2 keer nadenkt voordat je het huiswerk niet maakt of de boeken niet mee neemt.
Je leert er vooral je pen leeg te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nut van strafwerk is, dat de gestrafte leert dat bepaald gedrag niet acceptabel is.
Jonge mensen zijn aan het leren wat 'goed en fout' is, en dat leer je ze door het goede te belonen en aan het foute een negatieve ervaring te verbinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leert er niet zoveel van als je echt van kennis uitgaat. Wat je er (hopelijk) van leert, is dat je de volgende keer nadenkt voordat je iets uithaalt omdat de gevolgen natuurlijk minder prettig zijn.

Met strafwerk hoopt men je te ontmoedigen om in het vervolg in de problemen te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niks, anders geven ze het niet zo vaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van strafwerk leer je eigenlijk niets. Het is een ouderwets en weinig pedagogisch middel om de leerlingen te laten merken dat hun gedrag niet getolereerd wordt.

De leerling moet tot vervelens schrijven, maar er is niemand die dit ooit zal lezen. De leerling baalt niet van wat hij/zij gedaan heeft, maar vooral om de manier waarop gestraft is. .

Je hebt iets gedaan dat niet in de haak was, maar door strafwerk schrijven los je dit echt niet op. Er kan beter een gesprek plaatsvinden en een oplossing voor het probleem gevonden wordt. De leerkracht kan beter proberen om de leerling tot ander gedrag motiveren dan te demotiveren met strafwerk. Strafwerk is wat mij betreft zinloos en uit de tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige leerlingen hebben er baat bij, omdat het niet maken van huiswerk of het misdragen in de klas zo meteen vervelende consequenties heeft. De vervelende consequenties op de lange duur (slechte cijfers, verziekte sfeer) rekenen ze zichzelf niet zo zwaar aan. Verlies van vrije tijd wel.

Oorzaak en gevolg worden zo duidelijker en voor sommige kinderen is dat nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van strafwerk leer je wat machtsmisbruik is.
Ik heb er verder niks van geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het maar vervelend genoeg is, zal de boosdoener volgende keer wel eerst even nadenken, alvorens hij/zij de wet opnieuw overtreedt..
Het hangt wel van het soort straf af. Even op de gang staan, kan best lekker wezen. Dat stimuleert misschien juist onaangepast gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strafwerk heeft mij juist geleerd creatief te denken! De saaie strafregels "ik mag niet praten in de klas" werden altijd in standaard hoeveelheden opgegeven. Dan net 1/3 van die hoeveelheid meer doen en vragen of de meester ervan terug heeft. En natuurlijk moest de gein richting leerkracht elke keer mooier/beter/aparter!
Of er waren ook levendige handeltjes in de hoofdstukken van het aardrijkskundeboek die je overgeschreven moest inleveren bij ongepast gedrag tijdens die les. Heb er best nog wat aan verdiend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIETS. In mijn schooltijd moest ik een hele a4 stencil volschrijven met mijn fout. Wat heb ik ervan geleerd niets.

Wel zou het leerzaam zijn om huiswerk te maken of vooruit laten werken.

Nu achteraf blijkt de 2e toch leerzamer te zijn.