Voor welke leeftijd is het raadsel "behekste cijfers" van aduis.com?

Ik ken iemand die dit raadseltje (zie ook https://www.aduis.nl/rekenen-denksport-ab48453) mee kreeg. Nou vindt ik dit soort dingen best wel leuk, maar kon het niet zo 1 2 3 oplossen. Ik vroeg me af voor welke leeftijd dit raadsel bedoeld is en of er een truuk is (ik kan m brute forcen, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling).

Picture for question
3 jaar geleden
3.2K
LeonardN
3 jaar geleden
Met wat redenatie (kijkende naar de lijn met som als 15) kan je komen tot 3 mogelijke getallen voor de roze ster. (1,3,5)
Vanuit daar heb ik het met wat gokwerk opgelost.
Een echte goede methode kan ik niet vinden. Meer trial and error, dan redenatie.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN,
Mag ik je vragen hoe lang je er over gedaan hebt?
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Waarschijnlijk heb je dan geluk gehad. De rij met 15 als basis heeft al meerdere (2) startmogelijkheden:
1, 3, 5 combinatie (2x 5, 2x 1, 1x 2)
1, 3, 4 combinatie (2x 4, 2x 3, 1x 1) Dus er zijn al 4 mogelijkheden voor die roze ster. Daardoor neemt het aantal mogelijkheden wat je moet uitsluiten al heel snel toe.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is een raadsel, niet meer en niet minder.
Het hoort dus niet thuis op de basisschool, mag wel.
Het is puur logisch denken. Sommige kinderen lossen dat al op in groep 4 en de ander nooit.
Sommige kinderen zijn gewoon toe aan uitdaging. De basis is voor hen niet uitdagend genoeg. Deze groep kun je zo’n raadsel aanbieden. Vaak laat je ze dat oplossen in een klein groepje. Waarom? Verveling ligt op de loer...
Hier komen de doelen voor groep 6, waar dit absoluut niet bijhoort:
https://www.noordhoff.nl/documents/2449749/2465185/basisonderwijs-rekenen-reken-zeker-leerstofoverzicht-6-7.pdf/28f6d37c-ea33-43dc-9ff5-aafbc6fd14c3
De uiteindelijke doelen zijn de kerndoelen (die ook niet elk kind haalt).
kierkegaard47
3 jaar geleden
"Een echte goede methode kan ik niet vinden. Meer trial and error, dan redenatie." Natuurlijk is die standaardmethode er wel. Je substitueert voor ieder symbool een variabele (laten we zeggen x1.. x9) waarna je een stelsel van 10 vergelijkingen (5 horizontaal, 5 verticaal) met 9 onbekenden op kunt stellen (je hebt dus een vergelijking meer dan nodig). Dit kan je omschrijven in een matrix met somvector die je vervolgens met Gauss-Jordan eliminatie kunt oplossen (een uitbreiding van de methode die je op de middelbare school leert voor bv het oplossen van 3 vergelijkingen met 3 onbekenden). Alleen ja, dat zal vast wel niet de bedoeling van het raadsel zijn als het voor basisschoolleerlingen is en het haalt er natuurlijk ook wel de lol er wat vanaf ....
kierkegaard47
3 jaar geleden
Als het echt zonder hogere wiskunde moet, zou ik overigens beginnen met het vergelijken van de 3e horizontaal met de vijfde vertikaal. Beiden hebben 2 potloden, een telefoon en zo'n rode zespunter. Het enige verschil is dus horizontaal een tweede telefoon, tegen een klaver vertikaal. Kijk je naar de som, dan volgt daaruit dat een klaver 2 meer waard moet zijn dan een telefoon. Vervolgens zou je dus een nieuw schema kunnen tekenen waarin je alle klavers door een telefoon vervangt, en de sommen horizontaal en vertikaal op die plekken met 2 verlaagt. Als tweede stap zou je dan kunnen kijken naar 1 vertikaal tegen 2 horizontaal , (waar nu dus bom+bloem+telefoon+2 rode zespunters=24 staat), om tot de conclusie te komen dat 1 vertikaal (som 25) een bom ipv een rode zespunter (som 24) heeft, en dus, dat een bom één meer waard moet zijn dan zo'n rode zespunter. Bommen vervangen door zo'n rode zespunter en sommen weer aanpassen. En zo verder.tot je maar één symbool overhoudt.

Het beste antwoord

Het staat in een boekje voor leerlingen van groep 5 en 6. Die zijn dus omstreeks 10 jaar.

Het lijkt mij dat je tot de oplossing kunt komen door te redeneren en te rekenen. Sneeuwkristal moet denk ik het hoogste getal zijn en telefoon is vermoedelijk het laagste getal of anders potlood. Enzovoort.

Geen idee hoe men met het tegenwoordige rekenonderwijs de kinderen leert hoe dit opgelost kan worden. Daar zul je een leraar uit het basisonderwijs voor moeten raadplegen...
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is toevallig door een leerkracht van groep 6 in een boekje gezet. Waarschijnlijk zitten in die groep veel slimmeriken.
Het is absoluut geen leerdoel voor groep 6.
Het valt geeneens onder een vak, het is een raadsel.
Dit los je puur op door logisch denken en vallen en opstaan. Een methodiek zit er niet in.
Antoni
3 jaar geleden
Geen methodiek? Ik zou persoonlijk beginnen met het oplossen van de sommen met de laagste uitkomsten: 15, 17, 19. Daarna zijn de moeilijkere sommen aan de beurt. Dat lijkt mij toch wel een methodiek.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eigenlijk wordt methode en methodiek door elkaar gehaald.
Zo beginnen is een methode, die hopelijk tot resultaat leidt.
Gebruik je een methode bij cijferen, leidt dit altijd tot resultaat. Maak je geen telfout, zelfs tot het juiste resultaat.
Methodiek zijn de theorieën die je gebruikt bij rekenen. Als je zo’n blad in handen krijgt, kun je geen methodiek uitvoeren, hooguit vallen en opstaan.
Daarom zet ik ook bij reacties hoe je dit soort opdrachten kunt gebruiken binnen het onderwijs.