Wat is het doel van een arbeidsdeskundige onderzoek bij zieke werknemer die aan de beterende hand is?

Ik dacht dat het ging om vaststellen permanente handicaps of slechte prognose etc. maar dat is bij mij niet aan de orde. Daarbij ben ik minder dan een jaar ziek.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.1K
crispy
4 jaar geleden
Een arbeidsdeskundig onderzoek is er op gericht te bepalen welke werkzaamheden wel en welke niet uitgevoerd kunnen worden. Dat kan zijn vanwege tijdelijke beperkingen, maar ook vanwege chronische beperkingen.
Als je aan de beterende hand bent kan dus bijv. worden vastgesteld dat je op dit moment alweer taken X en Y kunt uitvoeren, maar Z nog niet.

Antwoorden (1)

De arbeidsdeskundige doet een arbeidsdeskundig onderzoek, dat is een onderzoek naar de mogelijkheden van de werknemer. De arbeidsdeskundige onderzoekt in hoeverre je nu of in de nabije toekomst in staat zal zijn om je eigen werk weer uit te voeren. Of dat dit niet passend is en je daardoor naar werk bij een andere werkgever moet gaan kijken.
Je hebt gelijk dat dit meestal pas opgestart wordt als het spoor 2 traject (werk bij een andere werkgever) start, dus 2e ziektejaar. Echter als er eerder duidelijk is dat er problemen zijn bij het uitvoeren van je eigen werk, dan kan de arbeidsdeskundige onderbouwen dat er eerder naar een spoor 2 gekeken moet worden. Ook wordt er vaak een arbeidsdeskundige ingeschakeld als er geen vorderingen gemaakt worden bij de reïntegratie of er twijfels zijn over een volledige werkhervatting. Er wordt gekeken naar de lichamelijk en psychische aspecten van het werk.